خلاصه ماشینی:
"گفتگو(به تصویر صفحه مراجعه شود) حوزه و تحول در گفتگو با استادمحمد تقی مصباح یزدیگریز از تحجر گرایی و رویگرد به آزاد اندیشی از چه راهو منزلی میسر است؟آیا میتوان ضمن دگرگونیحوزه،چارچوب سنتی آن را نیز حفظ کرد و حرمتداشت؟ پر باری فقه و تعمیق آن چگونه ممکن است؟آیابایستی به نقد و اصلاح کتب درسی حوزه همت کرد،یا به تعلیم و تعلم علوم جدید پرداخت؟یا هر دوهدف را منظور نظر داشت؟ ارتباط،تأثیر و نفوذ علوم،هنرها و ادبیات با فقه وسنت بر چه اساس و اصولی مجاز و محترم است؟وبالاخره چگونه میتوان در«حوزه»تحولی بنیادی،بنا به مقتضای زمان ایجاد کرد؟ در گفتگوی این ماه کیهان فرهنگی به این مهم اشارهشده است.
کیهان فرهنگی:وضعیت فلسفهدر حوزه چگونه بود؟ استاد مصباح یزدی:طبق معمول فقه و اصول جاذبهداشت و به فلسفه و تفسیر قرآن به عنوان یک درس اصلینگاه نمیشد.
در چنین شرایطی است که حوزۀ قم با دانشگاه هاواردرقابت میکند و این فقط بخاطر استعداد شخص و کمکخداوندی است کیهان فرهنگی:آیا شیوه تدریس درحوزه باید همین باشد که هست؟چونبرخی از صاحبنظران را اعتقاد بر ایناست که حوزه پاسخگوی نیازها نیست؟ استاد مصباح یزدی:باید شرایط استاد،کلاسدرس و برنامهها حساب شده باشد و با اصول علمیمطابقت کند.
کیهان فرهنگی:آیا میتوان دستگاهذهنی را که مبتنی بر اصول است درموضوعات مختلف به تفکیک متدواداشت؟ استاد مصباح یزدی:تا حدود زیادی این امکان وجوددارد.
کیهان فرهنگی:اگر عقل را تخطئه وتعطیل کنیم آیا راهی به دین خواهیمداشت؟در متن دین تعقل در چه اموریتایید شده است؟ استاد مصباح یزدی:مراتب عقلی و درک واعتبار آن بحث سادهای نیست."