چکیده:
گفت و شنود،به تشریح نظرات خود در قبال پرسشهای قبسات درباره تمدن و مؤلفههای تشکیل دهندهء آن و رابطهء تمدن با فرهنگ،و همچنین تعریف دین و نسبت آن با تمدن و اینکه آیا تمدن دینی متصور و قابل تحقق است یا خیر؛و علاوه بر این تفاوت تمدن دینی با تمدن سکولار در چیست؟و نیز در اینباره که آیا رابطهء تمدنها تعارض و برخورد است یا تعامل و گفتوگو،پرداختهاند که ضمن سپاس از این دانشوران محترم توجه خوانندگان ارجمند قبسات را به این میزگرد جلب میکنیم.
خلاصه ماشینی:
"اما میشود برای این نظریه هم از میان مکاتب غربی،مبانی فلسفی و معرفتی و انسانشناختی و جامعهشناختی دست و پا کرد،از باب نمونه آن فلسفه و مکتب انسانشناختی که به انسان بدبینانه مینگرد و انسان را گرگ انسان میپندارد و انسان را ذاتا اهل خشونت و تجاوز و تعدی به هم نوع خود تلقی میکند میتواند مبنای فلسفی برخورد تمدنها و فرهنگها،انسانها و جامعهها تلقی شود!کما اینکه تعارض ماهوی دو تمدن(مثلا الهی بودن یکی وی الحادی بودن دیگری)نیز میتواند توجیه دیگری برای امکان تنازع تمدنها بشمار آید،همچنین به مبنای فلسفی دیگر نیز میتوان اشاره کرد که ایشان هم به یک معنا اشاره کردند و آن دگماندیشی و عدم اعتراف به امکان حقانیت دیگری،یا مشارکت او در حقانیت است،این هم میتوان یک مبنای معرفتشناختی به شمار آید،این هم حال:لازمه بعضی از نظریههای فلسفی،معرفتی و جامعهشناختی،انسانشناختی معاصر،برخورد تمدنها و جوامع خواهد بود،ولی به نظر میرسد:در پس این نظریه که از ناحیه یک امریکایی مطرح شده،علل سیاسی و تاریخی نهفته است."