خلاصه ماشینی:
"آیت الله هاشمی: احتمال دیگر این است که بگوییم، خمس، به تمامی مواردش، حتی خمس ارباح مکاسب، در زمان پیامبر،صلی الله علیه و آله، تشریع شده (قطع نظر از این که دلیل اثبات آن، آیه استیا روایات) ولی چون خمس، حق الاماره بوده و پیامبر اکرم،صلی الله علیه و آله، و امیرالموءمنین،علیه السلام، میدانستند که مساله خمس، بدین گونه نمیماند و از مسیر اصلی خود منحرف میشود، از این روی، به همان اندازه محدود در صدر اسلام، اکتفا کردند و آن را گسترش ندادند.
فقه اهل بیت: جناب آقای گیلانی، نظر حضرت عالی درباره تقسیم خمس، چیست؟ آیا باید آن را به دو قسم: سهم امام و سهم سادات، تقسیم کرد، یا این که تمامی آن، در اختیار ولی امر مسلمانان قرار میگیرد و او، در مواردی که صلاح دید، به مصرف میرساند؟ آیت الله گیلانی: از آنچه در بحث فلسفه تشریع خمس عرض شد، پاسخ این سوءال نیز روشن است.
فرقی که داشت در این بود: رسول اکرم،صلی الله علیه و آله،، احکام را از وحی میگرفتند و ائمه،علیهم السلام، احکام از رسول،صلی الله علیه و آله، گرفتند؛ اما حیثیتحق تصرف در اداره امت اسلامی و تبیین احکام شرعی، در زمان غیبت، به کسی که جای امام عصر،عجل الله تعالی فرجه الشریف، قرار گرفته، رسیده است و او نیز، دو حیثیت را دارد: هم مبین احکام الله تعالی است، به دلیل این که توان شناخت احکام خدا را و احکام خاندان عصمت و طهارت را دارد و هم حاکم است و حکومتش را از همین ارجاعی که در حوادث واقعه دادهاند، به دست میآوریم؛ زیرا به نظر من، منظور از حوادث واقعه، بیان احکام نیست که مراجعه کنید و بپرسید حکم خدا چیست، بلکه حوادث واقعه، جنگ، صلح، فتن و بدع و موارد دیگر است."