چکیده:
جانی نسبت به مجنی علیه در فروض مختلف(علم یا جها،عامد یا غیرعامد،مباشر یا غیرمباشر،...)پرداختهایم.در نهایت به این نتیجه میرسیم که رضایت مجنی علیه و علم او نسبت به ناقل بودن جانی و همچنین ابراء نمودن جانی توسط مجنی علیه، رافع مسئولیت مدنی و کیفری(در صورت وقوع مرگ)نخواهد بود.)حقوق ایران بر پایه حقوق اسلام قرار دارد و عمده قوانین و قوانین حقوقی ما، مبتنی بر قواعد و مبانی فقهی است خصوصا قانون مجازات اسلامی و قانون مدنی که دنباله تاریخ دینی این سرزمین و چهره تکامل یافته و تنظیم شده از فقه امامیه است. از آنجا که بیماری ایدز بلای عصر حاضر بوده و نیز نوعا کشنده میباشد و به جهت روند رو به افزایش و فراگیر بودن آن به بزرگترین معضل قرن حاضر مبدل گشته و از مسائل مستحدثه میباشد،در این مقاله به بررسی مسئولیت مدنی و کیفری ناقلین ایدز پرداخته نشده است.در ابتدا به تعریف قتل عمد از دیدگاه قانون مجازات اسلامی و تطبیق آن با عمل ناقلین ایذر پرداخته،سپس به بررسی مسئولیت و ضمان فرد
خلاصه ماشینی:
"اما اگر متهم با علم از وضعیت ابتلاء خود،بدون آنکه طرف مقابل مثلا همسر خود را از این امر مطلع نموده باشد اقدام به برقراری رابطه جنسی با وی نماید، هرچند که قصد قتل وی را نیز نداشته باشد،اما از آنجا که عمل مذکور نوعا کشنده به شمار میآید،فعل مزبور در صورت فوت مجنی علیه مطابق بند ب ماده 602 ق.
در بحث ما نیز اگر شخصی اقدام به اعمالی ماند هدیه یا فروش خون،مشتقات خونی،اعضاء بدن،سوزن،سرنگ و به طور کلی وسایل تزریق اعم از وریدی یا عضلانی که آلوده به ویروس ایدز میباشند بنماید و طرف دریافتکننده را از آلوده بودن و یا احتمال آلودگی آنها مطلع نموده باشد مجنی علیه با علم به موضوع،آگاهانه به استقبال خطر رفته و در نتیجه استفاده از آنها،اسباب ابتلاء خود به ایدز را فراهم نماید،آنگاه میتوان بنابر قاعده اقدام،عمل فرد را اضرار به خود و اتلاف نفس خویش به شمار آورد.
در اینجا سئوالی که مطرح میشود در رابطه با حدود مسئولیت جانی است که در پاسخ به این سوال دو فرض را مستقلا بررسی میکنیم: الف)فوت جانی قبل از فوت مجنیعلیه اصولا مرگ جانی یکی از موارد سقوط قصاص در نظام کیفری اسلام به شمار میآید و به تبع،دیه نیز منتفی خواهد شد.
اما آیا مجنیعلیه از حق ابراء جانی برخوردار میباشد و آیا اصولا میتواند او را مورد عفو قرار دهد؟در مورد بحث ما،به فرض مثال اگر مجنیعلیه پس از آنکه به واسطه عمل جانی مبتلا به ایدز گردد آیا میتواند تا پیش از مرگ خویش جانی را از قصاص ابراء نماید؟فقها در این رابطه قائل به سه قول شدهاند: الف:برخی فقها نظیر شهیدین در غایه المراد و الروضه،مقدس اردبیلی و شیخ در مبسوط، ابراء جانی توسط مجنی علیه را صحیح دانستهاند."