خلاصه ماشینی:
"در مجموع،میتوان گفت که صفویه توانست از بسترهای فرهنگی و تاریخی ایرانتوشهای برگیرد و در پرتو تشیع موفق شود امنیت پویو توسعه اقتصادی و رفاهعمومی را در کشور ایجاد نماید و انسجامی را که لازمۀ یک دولت ملی و وحدتبخشمردم آن است،تحقق بخشد و هویت ایرانی و وحدت فرهنگی را-لااقل از این مقطع زمانیبه بعد-همراه با وحدت جغرافیایی،سیاسی و اجتماعی در جامعه ایران حفظ کند.
اکنون سؤال این است که از دوره مشروطه تا دورهرضا شاه چه مؤلفههای جدیدی به هویت ملی ما ایرانیان اضافه شد و فرایند هویتسازی دراین مقطع چگونه اجرا شد؟جناب آقای دکتر سید امامی جنابعالی اگر در این رابطه توضیحاتیدارید،ارائه نمائید؟ *دکتر سید امامی:چند سؤال از دید جامعهشناسی سیاسی وجود دارد که احساسمیکنم در بحث مربوط به هویت ملی باید عمیقتر به آنها پرداخته شود.
*خلیلی:جناب آقای جعفریان جنابعالی تأثیر نخستین رویاروییها و برخوردهایجامعه ایران با غرب را بر فرهنگ و هویت ملی ایرانیان چگونه ارزیابی میکنید؟به نظر شمااصلاحات جدید از چه زمانی شروع شد و چه تغییرات هویتی در کشور بر جای گذاشت؟ *حجة الاسلام جعفریان:اولین برخوردهای ما به لحاظ تاریخی با غرب در زمینۀ روابطاقتصادی و سپس در مناسبات نظامی،به ویژه در تقویت نیروی نظامی و تسلیحاتی بودهاست.
این مسأله از دوران قاجار در ایران چهره نموده و تابه امروز ادامه دارد و هیمنه و سیطرۀ خود را بر بسیاری از مسائل حفظ کرده است،چنانکه هنوز هم در بخشهایی از کشور سنت با تمام قدرت و قاهریت خود حضور داردو در بخشهای دیگر مانند جامعه مدرن،جامعه تکنولوژیک و به اصطلاح متجدد خود رامینمایاند و البته در بسیاری از جاها نوعی هماهنگی و سازگاری و همزیستیمسالمتآمیز میان سنت و تجدد پدید آمده است."