خلاصه ماشینی:
"در مطلب مذکور که علم و عمل انسان سازند،و انسان همان علم و عمل خود است، شایسته است که در امثال و نظایر این دو حدیث که تفسیر انفسی آیات قرآنیاند دقت بسزا شود و تدبر و توغل تام صورت گیرد:حدیث نخست اینکه جناب ابن بابویه-رحمة الله علیه-در مجلس اول امالی روایت کرده است که قیس بن عاصم به نزد حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم تشرف یافته است و عرض کرده است:«یا نبی الله عظنا موعظة ننتفع بها فإنا قوم نعبر آخرة،و إن لکل شیء حسیبا،و علی کل شیء رقیبا،و إن لکل حسنة ثوابا،و لکل سیئة عقابا،و لکل أجل کتابا؛و إنه لا بدلک یا قیس من قرین یدفن معک و هو حی و تدفن معه و انت میت فان کان کریما أکرمک إن کان لئیما اسلمک ثم لا یحشر الا معک و لا تبعث إلا معه و لا تسئل إلا عنه فلا تجعله الا صالحا فانه إن صلح آنست به و إن فسد لا تستوحش إلا منه و هو فعلک...
تبصرة:کلمهء 513 کتاب ما«هزار و یک کلمه»،مطلبی در بسم الله الرحمن الرحیم است که شایان نقل در این مقام است و آن اینکه:«در کتاب فصل الخطاب فی عدم تحریف کتاب رب الأرباب به نحو مستوفی و مستدل تقریر و تحریر کردهایم که قرآن کریم نازل بر پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلم،همین ما بین الدفتین است که در دست مسلمانان است،و هیأت کلمات و آیات و سور و ترتیب آنها به تواتر محفوظاند،و به حکم وحی و دستور رسول الله تنظیم شدهاند؛اکنون در این کلمه هدف ما این است که ادعیه مأثوره از اهل بیت عصمت و طهارت مثل صحیفهء سجادیه و جوشن کبیر و صحف و ادعیهء مأثوره از اهل بیت عصمت و طهارت مثل صحیفهء سجادیه و جوشن کبیر و صحف و ادعیهء دیگر به کریمهء بسم الله الرحمن الرحیم افتتاح نشدهاند."