چکیده:
امروزه حضور زنان در میدان بزرگی به نام جامعه، از جمله مهمترین موضوعهای مورد توجه و اولویتبخش در بسیاری از گزینشها و انتخابها در مسیر زندگی آنان به شمار میرود. در فرهنگ اصیل مهدوی نیز توجه به بعد اجتماعی زنان نهتنها مورد توجه است، بلکه برای این پدیده، با نگاه به آرمانهای فرد و جامعه در عصر غیبت که از آن به آمادگی و زمینهسازی برای ظهور مهدی موعود( تلقی میشود، تعریف، ضوابط و چارچوب خاصی به لحاظ روح تعالیم اسلامی در نظر گرفته شده است تا تربیت اجتماعی زن بر آن اساس صورت گیرد.این نوشتار، ماهیت و چشمانداز تربیت اجتماعی زن از منظر این فرهنگ متعالی را با تکیه بر آموزههای مهدوی و به صورت توصیفی _ تحلیلی بررسی میکند.
خلاصه ماشینی:
"ماهیت حضور اجتماعی زن منتظر بر مبنای آنچه گفته شد، اگر لازمۀ حتمی انتظار فرج و ظهور مهدی موعود( تلاشی پویا برای فراهم کردن زمینههای مردمی قیام حضرت حجت باشد، فعالیتهای اجتماعی زنان منتظر، ضرورتی اجتنابناپذیر به نظر میآید؛ اما از آنجا که امروزه شاهد شیوع برداشتها و قرائتهای غربی و غیر اسلامی از مقولۀ اجتماعی بودن زنان در فرهنگ خویش هستیم، با تبیین ماهیت حضور اجتماعی زن منتظر از دیدگاه اسلام _ که مبنای فرهنگ مهدوی است _ ناگزیریم از برخی حرکتها و فعالیتهای ناصواب بانوان منتظر امام زمان( که به نام فعالیتهای اجتماعی صورت میگیرد، جلوگیری کنیم؛ زیرا تنها در این صورت است که انتظار حقیقی دربارۀ زنان محقق خواهد شد.
مدیریت پنهانی و تربیت نیروی انسانی، اساس تربیت و فعالیت اجتماعی زن منتظر توجه به مفهوم صحیح اجتماعی بودن، سبب میشود بهتر به جایگاه راهبردهای اسلامی برای حضور حقیقی و مثبت بانوان در جامعه پی برده و به این حقیقت دست یابیم که فعالیت اجتماعی زنان در اسلام غالبا از جنس مدیریت پنهان و تربیت انسان برای تعالی جامعۀ اسلامی و منتظر امام زمان( است و این مسئولیت، از میان تکالیف اجتماعی منتظران، از مهمترین وظایف، بلکه « جهاد» به شمار میرود؛ زیرا بر اساس آنچه گفته شد، تربیت نیروهای کارآمد و آمادگی جامعه برای پذیرش حکومت و ولایت مهدوی، از مهمترین شرایط مردمی برای ظهور حضرت ولی عصر( است و تحقق چنین نیروها و جامعهای با توجه به تواناییها و استعدادهای بانوان، تا حد بالایی تنها از عهدۀ آنان برآمده و جهاد ایشان محسوب میشود."