چکیده:
«ولایت فقیه»، گفتمان، نظریه و نظامی سیاسی است. این نظریه و نظام
سیاسی در راستای گفتمان سیاسی «امامت» شیعی قراردارد و در گستره
مکتب اسلام و سیاست و رهبری در نظریه و نظام سیاسی اسلامی
موضوعیت و مشروعیت می یابد. ارتقای کارآمدی سیاسی و ملی،
مهمترین چالش نظریه و نظام سیاسی ولایت فقیه در حال حاضر می باشد و
تبیین و تحقق توسعه مادی، اقتصادی و ابزاری مدرنیستی توامان با تعادل
سیاسی و اجتماعی و در جهت تعالی فرهنگی، معنوی و اخلاقی انسانی و
الهی چشم انداز آن را تشکیل می دهد. بازکاوی خاستگاه، جایگاه و نقش
فلسفی سیاسی ولایت فقیه، در بازیافت شالوده ها و شالوده شناسیآن،
بهویژه در نظریه سیاسی فارابی، خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا تا
علامه نایینی و حضرت امام خمینی(ره)، راهگشا خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"8- تبیین و ایجاد تعادل، حتی توازن و حداقل تناسب میان توسعه مادی، اقتصادی و ابزاریبا تعالی معنوی و رشد فضایل انسانی و اخلاقی چطور؟ آیا اساسا این چنین نیازی وجود دارد؟ یا ضرورت آن احساس می گردد؟ 9- تبیین و تحقق توامان آزادیهای مشروع فردی افراد، عدالت اجتماعی و نقش، اقتدار سیاسی و رهبری معمارگونه دولت چگونه؟ آیا پرسش و چالشی ضروری می باشد یا نه؟ چشم انداز آن چیست؟ 10- اهم موارد فوق، آیا خود به خودی و به صورت خودجوش و خودکار انجام می پذیرند؟یا نیاز به نظریه و نظام راهبردی و فراتر از آن نیاز به راهبری اعم از سامان دهی و راهبرد دارند؟ 11- آیا جملگی این موارد، صرفا با تجربه، سعی و خطا و احیانا با تعقل و تراوشهای ذهنی یعنی با تفکر محض و یافتههای شخصی و حتی با عقل ارتباطی جمعی یا اجتماعی قابل تأمین، تبیین و دستیابی هستند؟ یا به شدت نیاز به سیاست گذاری و اعمال سیاست ها یا سیاستمداری دارد و دین و نظریه و نظام دینی در این زمینه، برترین کمک کار و پشتیبان کوشش ها و یافته های عقلی و تجربی سیاسی بشر می باشد؟ و به اصطلاح دین بدین ترتیب، لطف، تفضل و عنایت الهی یاریگر هدایت نظری و عملی بشر و جوامع انسانی در تبیین، تنظیم و تحقق آنهاست ؟ 12- آیا انسانها، گروهها و جوامع انسانی، هم در تبیین موارد فوق، به خود واگذاشته ،خودگرا و خود گردانند؟ یا در هر صورت، نیاز به کمک و مساعدت دین الهیو راهنمایی و راهبری راهبردی داشته، دارند و خواهند داشت ؟ 13- آیا دین مدنی اسلام، چنین رویکرد و ظرفیتی را در پاسخ گویی به این پرسش ها داشته و دارد؟ یا در صورت اجتهاد مستمر، پویا و نوآمد، قادر است با این چالش های نظری و عملی مواجه شده و کارآمدی خود را بازنمایی سازد؟ دوم، پاسخها 1- انسان ها و به تبع آن، جوامع انسانی دارای ساحات دوگانه مادی و معنوی هستند."