چکیده:
این نوشتار زندگی حکیمه خاتون دختر امام جواد را بررسی می کند و به وقایعی می پردازد که آن بانوی گرامی نقل کرده است حکایاتی در باره مادر امام عصر و چگونگی تولد آن حضرت و مسائل پیرامون آن
حکیمه خاتون اول کسی بود که حضرت مهدی را پس از تولد مشاهده کرد و او را در آغوش کشید اکثر وقایع این ایام که آن حکیمه فاضله نقل می کند دلیل بر تولد و حیات حضرت مهدی است برخلاف عقیده برخی از علمای اهل سنت که معتقدند آن حضرت هنوز متولد نشده است و در پایان تاریخ متولد می شود و جهان پر از ظلم را از عدل و داد خواهد گستراند. در این نوشتار برای برطرف کردن هرگونه شک و شبهه در باره صحت و سقم روایات نخست به جرح و تعدیل راویان می پردازیم سپس به اصل روایات که در منابع مختلف ذکر شده، اشاره می کنیم.
خلاصه ماشینی:
محمد بنعبدالله طهوری در ضمن روایتی از حکیمه خاتون درباره مادر امام زمان( نقل میکند: در نزد من کنیزی بود به نام نرجس، برادرزادهام امام عسکری( به دیدن من آمد و چون نظرش به این کنیز افتاد، به او گفتم: «آیا به او تمایل داری تا او را به پیش تو بفرستم؟» پس آن حضرت فرمودند: «خیر ای عمه، ولکن در رابطه با او در تعجبم.
روایت بعدی از بشر بنسلیمان نخاس است که به دلیل طولانی بودن این روایت فقط به قسمتی از آن، درباره حکیمه خاتون اشاره میشود: بشر گوید: آنگونه که امام هادی( فرموده بودند، من ملیکه دختر یشوعا بنقیصر روم را که در جنگی اسیر شده شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج2، ص424،، مؤسسة النشر الاسلامی التابعه لجماعة المدرسین بقم 1405قمری.
کمال الدین و تمام النعمه، ج2، ص432؛ علامه شیخ محمدحسین اعلمی حائری، دائرة المعارف الشیعیة العامه، ج16، ص164، چاپ دوم: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت 1413قمری.
پس از کلینی، شیخ صدوق (م381 قمری) در کمال الدین و تمام النعمه با چهار واسطه از حکیمه خاتون، اصل جریان تولد امام زمان( و پیرامون آن را نقل کرده که به بررسی سند روایت و سپس به اصل آن میپردازیم: 1.
متن روایت در کمال الدین صدوق بدین شرح است: چنانکه حکیمه خاتون گوید، حسن بنعلی( کسی را نزد او فرستاد و فرمود: «عمه جان امشب که نیمه شعبان است، در منزل ما افطار کن، زیرا خدای تبارک و تعالی امشب حجت خود را آشکار میکند، و او حجت خدا بر روی زمین است.