چکیده:
هدف از پژوهش حاضـر مقایـسة آلکـسی تیمیـا و سـه سـبک ابـراز هیجـان شـامل ابرازگری هیجانی ، کنترل هیجانی و دوسـوگرایی در ابرازگـری هیجـانی در دانـشجویان چهار خرده فرهنگ ایرانی (کرد، تـرک ، لـر و فـارس ) اسـت . گـروه نمونـه شـامل ۲۰۰ دانشجوی کارشناسی (۵۰ دانشجوی کرد، ۵۰ دانشجوی تـرک ، ۵۰ دانـشجوی لـر و۵۰ دانشجوی فارس ) بود که به شیوة نمونه گیری در دسترس از میان دانـشجویان دانـشگاه تربیت معلم تهران انتخاب شدند. به منظـور بررسـی آلکـسی تیمیـا از مقیـاس آلکـسی تیمیای تورنتو و به منظور بررسی سبک های ابراز هیجان از پرسـشنامه هـای ابرازگـری هیجانی ، کنترل هیجانی و دوسوگرایی در ابرازگری هیجانی استفاده شـد. نتـایج نـشان داد از لحاظ آلکسی تیمیا و سه سبک ابراز هیجان تفاوت معنـاداری میـان دانـشجویان چهار خرده فرهنگ وجود ندارد. به عبارت دیگر، دانشجویان ایرانی صـرف نظـر از اینکـه متعلق به کدام خرده فرهنگ کرد، ترک ، لـر یـا فـارس هـستند در توانـایی تـشخیص و توصیف هیجان ها و نیز نوع سبک ابراز هیجان تفاوت ندارند.
The purpose of this study is to compare alexithymia and emotional expression styles (emotional expressiveness, emotional control and ambivalence over emotional expressiveness) among university students of Iranian subcultures. A sample included 200 university students (5o university students of each subculture) was selected from Tarbiat Moallem University. All participants were asked to complete Twenty-Items Toronto Alexithymia Scale, Emotional Expressiveness Questionnaire, Emotional Control Questionnaire and Ambivalence over Emotional Expressiveness Questionnaire. The results indicated that there is no significant difference among university students of subcultures in alexithymia and its sub-scales. The results also showed there is no significant difference among university students of subcultures in emotional expressiveness, emotional control and ambivalence over emotional expressiveness and their sub-scale. In other words, Iranian university students of each subculture (Kord, Tork, Lor and Fars) resemble in ability of identifying and describing feelings and kind of emotional expression style.
خلاصه ماشینی:
"آلکسی تیمیا و سبک های ابراز هیجان در خرده فرهنگ های ایرانی دکتر علیرضا مرادی ـ دانشیار گروه روانشناسی ، دانشگاه تربیت معلم تهران مهناز شاهقلیان ـ کارشناس ارشد روانشناسی عمومی چکیده هدف از پژوهش حاضـر مقایـسة آلکـسی تیمیـا و سـه سـبک ابـراز هیجـان شـامل ابرازگری هیجانی ، کنترل هیجانی و دوسـوگرایی در ابرازگـری هیجـانی در دانـشجویان چهار خرده فرهنگ ایرانی (کرد، تـرک ، لـر و فـارس ) اسـت .
در پیشینه پژوهش های مربوط به آلکسی تیمیا هـمواره سؤال مـهمی مـطرح شده و 1- Sifneos 2- alexithymia 3- Salminen 4- Saarijarvi 5- Parker 6- Honkalampi 7- Hintikka 8- Devin 9- Berthoze 10- Helmers 11- Mente 12- Palmer 13- Austin 84 همچنان مطرح می شود که آیا ساختار آلکسی تیمیا قابل تعمیم به فرهنگ های مختلف است ؟ (پارکر و هـمکاران ،۲۰۰۵).
به عبارت دیگر پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به ایـن سـؤال است که آیا به لحاظ آلکسی تیمیا، ابرازگری هیجانی ، کنترل هیجانی و دوسـوگرایی در ابرازگری هیجانی در میان دانشجویان کرد، ترک ، لر و فارس تفاوت معنادار وجود دارد؟ روش جامعه و نمونة آماری جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه تربیت معلم تهران در سال تحصیلی ۸۶‐۸۵ بود.
نتایج پژوهش نشان داد، دانشجویان ایرانی صرف نظر از زبان اولی کـه بـه آن 92 تکلم می کنند و خرده فرهنگی که در آن بزرگ شده اند در توانایی تـشخیص و توصـیف هیجان ها (آلکسی تیمیا) و نوع سبک ابراز هیجان (ابرازگری ، کنتـرل و دوسـوگرایی در ابرازگری ) تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند."