چکیده:
در حقیقت تفکیک ارتباط و احتیاج انسان از محیط زیست امکان ناپذیر است ، چرا که انسان خود نیز مانند سایر جانداران این گروه خاک جزئی از چرخه محیط زیست می باشد . البته تفاوت انسان با سایر جانداران و موجودات کره زمین در این است که انسان در این چرخه محیط زیست می تواند تغییر ایجاد کند اما سایر جانداران و موجودات بر اساس غریزه فطری و شرایط طبیعی محیط به روند این چرخه ادامه می دهند . ...
خلاصه ماشینی:
"باور دارم خداوندگار اهورا مزدا را که این جهان را بیافرید و انسان را به پاکی بر روی آن پدید آورد 5P}» در آیین زرتشتی و در سراسر اوستا جز گاثاها، از ایزدان، به گونه عناصر و یا موجودات مشخصی یاد شده است که مشخص مینماید گاثاها تنها بخش خالص و سرودههای خود زرتشت است که بیش از هفده (1)-رضی، هاشم:همان، ص 58، بندهای سروده 44 بند ششم.
«آن کسی که چارپایان را پرورد، با راستی و دهش و مهربانی، با دستیاری آذر اهورا مزدا سرپرست و نگاهبان ما است 2P}»آنچه آورده شد نمونههایی از توجه و ارزشی است که دین زرتشتی برای جانداران قائل است و انسان را مکلف میداند که حقوق جانوران و جانداران را رعایت کند حتی گیاهان:«در هوسپارم نسک بخشی درباره گناه آنان که به گیاهان آزار میرسانند و درختان را میبرند آمده است و کیفری که میباستی از این کار در دادگاه ببرند 3P}»چنان که میبینیم، بخشی از محیط زیست که محیط زیست جانوری است در دین زرتشت بسیار مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است«نوشتهای از زمان (1)-پورداود.
در همین نسک، بندی دیگر برای پیمانه داشتن(اندازه نگاه داشتن)آن که میش و بز و گاو و اسب خر و شتر را به گشن داشتن(جانور نر را با ماده آمیزش دادن)آمده است و آن که این پیمانه را نگاه نمیداشت، میبایستی که پاسخگوی دادگاه بوده باشد، در باب پانزدهم وندیداد از چند گونه گناه بزرگ یاد میشود (1)-جنیدی، فریدون:همان، صص 22 و 23."