چکیده:
کلیـه نظریـه های روابـط بین الملـل ، بـر انسان شناسـی «عقـل محور» یـا «میل محور» خاصی اسـتوارند، بـا انـدکی تامـل می تـوان تقسـیم بنـدی جدیــدی از پارادایم هــای امنیتــی روابــط بین الملــل ارائــه داد. بنــابراین می توان در کنار دو پارادایم «عقل محـور» و پـارادایم «میـل محـور» از پارادایم سوم و جدیدی بنام پیش پارادایم «روح محور» نام بـرد. لـذا بـا توجه به پیش پارادایم روح محور، سوال اصلی پژوهش پیش رو بر این اساس شکل گرفته که آیا مفاهیم دیگری بجز کسب «قدرت » و «امنیـت » همچـون «عزت جـویی و منزلـت طلبی » قابلیـت تبیـین سیاسـت خـارجی ج.ا.ایــران را در دوران دفــاع مقــدس دارد؟ بنــابراین مقالــه حاضــر بــا کاربست «نظریه انسان شناسی فلسفی » و مفهوم تحلیلی «عزت جوئی و منزلت طلبی » در پی نشان دادن این فرضیه است که مفاهیم دیگری بجز کسب قدرت و امنیت همچون «عزت جوئی و منزلت طلبی » قابلیـت تبیـین سیاست خـارجی ج.ا.ایـران را در دوران دفـاع مقـدس دارد؟ یافتـه های تحقیــق نشــان خواهــد داد کــه رفتــار و اقــدامات ج.ا.ایــران بــه عنــوان موجودیتی اجتماعی در دوران دفاع مقدس با هـدف تـامین عـزت نفـس ملـی و کسـب عـزت و منزلـت بـوده اسـت . همچنـین می تـوان مفهـوم «عزت جوئی و منزلت طلبی » را به سه مولفه «محدودیت خودخواسته در منازعات »، «اولویت هویت » و «منزلت جوئی » تبدیل و منازعات ج.ا.ایـران در دفاع مقدس را تشریح و تبیین کرد.
خلاصه ماشینی:
و در تمامی ایـن دوران بـر مبنـای «عزت جـوئی و منزلـت طلبی » عمـل کرده است که اوج و کمال این رفتار خارجی عزت جو را، در دوران دفاع مقدس و منازعه هسته ای ایران شاهدیم .
سعی نگارنـده بـر تشـریح تبیـین شاخصـه های عزت جـوئی (محدودیت خودخواسته بر منازعه ، اهمیت یافتن هویت و منزلت جوئی ) و حیات دادن بـه این شاخصه ها با بررسی تحولات خارجی دوران ج.
از ابتدای سال ١٣٦٣ در میان سران نظام بحـث اسـتفاده یـا عـدم اسـتفاده از ایـن سـلاح وجـود داشت : «اسلام و قرآن به ما اجازه می دهد که به عنوان تلافی از سـلاح های شـیمیایی اسـتفاده کنیم اما ترجیح می دهیم که چنین کاری نکنیم و امیدواریم سازمان ملل بـا فشـار بـر عـراق این کشور را وادار به متوقف کردن استفاده از سلاح شیمیایی کند»(هاشمی ، ١٣٨٥: ٥٤).
با ایـن حـال بـاز هـم ایران به طور کامل حمله به شهرهای خود را تلافی نمی کرد بـه نحـوی کـه در سـال ١٣٦٣، یعنی یک سال بعد از صدور اجازه مشروط مقابله به مثل از سوی امام ، ژاپن خواستار صدور قطعنامه ای حاوی تشکر از ایران به منظور عدم هدف قرار دادن شهرهای عراق شد(هاشمی ، .
در ادامه تسهیل غیر مستقیم در شکل گیری و تداوم جنگ عـراق بـا جمهـوری اسـلامی ایران ناشی از تلاش برای مورد شناسایی قرار گرفتن از فرآیند انتقاد ـ انحراف ـ یارگیری به طور خلاصه و البته با تفکیک ایـن فرآینـد، مـورد بررسـی قـرار می گیـرد.