چکیده:
در مقاله حاضر، رابطه نفس و بدن ازدیدگاه فیلسوفان بررسی می شود. برای تبیین این رابطه، دیدگاههای گوناگونی ازسوی صاحب نظران ابراز شده است که به دوگروه عمده «وحدت انگاری» و «دوگانه انگاری» قابل تقسیم می باشد. در دیدگاه وحدت انگار، نفس و بدن یکیاند و دو کارکرد یک جوهر واحدند، درحالی که در دیدگاه دوگانه انگار، نفس و بدن دو جوهر مجزا و مستقل از یکدیگرند که هریک کارویژه خاص خود را دارند. دیدگاه دوگانه انگاری که سابقه ای به بلندای تاریخ فلسفه دارد، طرفدارانی جدی همچون افلاطون از متقدمان و دکارت از متاخران دارد. دراین میان غالب فیلسوفان مسلمان متمایل به دیدگاه دوگانه انگاری بودهاند که ابن سینا یکی از تئوری پردازان اصلی آن است. به این دلیل که نقدهای جدی به هردو دیدگاه وارد است، نمی توان به صورت جدی یکی از نظریات را برگزید؛ هرچند دوگانه انگاری موجه به نظر می رسد.
In what follows، the author has dealt with the mind-boy relation. Different theories have been offered by the scholars in order to explain the relation، all of which can be classified into two major groups: monistic and dualistic. In the monistic view، mind and body are of one single substance with two different functions; in the dualistic view، however، mind and body are two different and separate substances with their own particular functions. The latter view has a background as long as history of philosophy backed by Plato of the ancient philosophers and Descartes among the later ones. Meanwhile، the majority of Muslim philosophers have the inclination towards the dualistic view one of the most prominent theorists of which is Avicenna. Since both views are open to serious criticisms، it is very challenging to choose one of them، though the dualistic view seem more justifiable.