چکیده:
یشتمل المحتوى التعلیمی للکتب المدرسیة على مفاهیم یُعبر عنها بالمحتوى الثقافی إضافة إلى المفاهیم اللغویة. تهدف هذه الدراسة إلى تناول المحتوى الثقافی للکتب العربیة للمرحلة الثانویة فی إیران ومصر ومدی استجابته لمتطلبات المتعلمین، والکشف عن نقاط الاختلاف بین مدی توظیفه فی الکتب المذکورة طبق نطاق الجداول العددیة والرسوم البیانیة مع تحلیل تتبعیّ له کظاهرة اجتماعیة معتمدا علی المنهج التوصیفی النقدی. یعمد تصنیف القیم الثقافیة فی هذه المقالة إلى ثلاث نظریات: 1. القیم الست لسبرانجر. 2.التصنیف المقصدی (الوسائلیة والنهائیة) لروکیش. 3. نوع من التصنیف الشائع الذی یبحث عن القیم من حیث الشیوعیة والوضوحیة والدیمومیة والشدة وبعد الشکل. أظهرت النتائج أن القیم الدینیة فی الکتب الوطنیة أکثر تداولا وتکرارا حیث جاءت بالمرتبة الأولی بنسبة ما تقارب 40.54 ٪ من مجموع 74 القیم المتضمنة فی الکتب المذکورة. تلیها القیم الاجتماعیة وتبلغ نسبتها 35.13 ٪ ، ثم القیم النظریة بنسبة 13.51 ٪. .وفیما یتعلق بالکتب المدرسیة المصریة کان مجموع نسب القیم بحدود 95 %، فمنها للقیم النظریة 40.54 ٪ من مجموع القیم المتضمنة فی تلک الکتب، وللقیم السیاسیة والوطنیة 31.08 ٪، وللقیم الإنسانیة- الاجتماعیة ما یعادل 21.62 ٪ تقریباً. وبملاحظة هذه البیانات المذکورة، فالنقد الموجه إلی مؤلفی الکتب الدراسیة فی کلا البلدین، أنهم لم یعالجوا بعض القضایا الجدیدة والظواهر الاجتماعیة والثقافیة الناشئة فی المجتمع المعاصر مثل الطلاق والبطالة والإدمان، وأنّ بعض القیم مثل القیم البیئیة والاقتصادیة لم یتم تناولها على الإطلاق، وقد تم إهمال بعضها تماماً مثل القیم الجمالیة.
محتــوای آموزشــی کتاب هــای درســی عــلاوه بــر مفاهیــم زبانــی ، حــاوی لایه هــای پنهانــی اســت کــه از آن بــه محتــوای فرهنگــی یــاد می شــود. ایــن مقالــه بــا هــدف واکاوی ماهیــت محتــوای فرهنگـی کتاب هـای درسـی عربـی دوم متوسـطۀ ایـران و مصـر و میـزان پاسـخگویی آن بـه نیازهـای فراگیــران بــا روش توصیفــی نقــدی ، بــه تحلیــل گام بــه گام ارزش هــا به عنــوان پدیــده ای اجتماعــی پرداختـه و تفـاوت میـزان کاربـرد هـر یـک از ارزش هـا و نیـز بیشـترین و کمتریـن کاربـرد آنهـا را در قالــب جــداول عــددی بیــان می کنــد. شــیوة پژوهــش تلفیقــی از طبقه بنــدی شــش گانۀ اســپرانجر، طبقه بنـدی اهدافـی (ابـزاری و نهایـی ) روکیـش و طبقه بنـدی رایجـی از ارزش هاسـت کـه برحسـب عمومیــت ، وضوحیــت ، دوام ، الــزام و نــوع اســت . نتایــج تحلیــل نشــان می دهــد کــه از مجمــوع
٧٤ مــورد ارزش در دو کتــاب درســی ایــران بــه ترتیــب ارزش هــای دینــی ٤٠/٥٤% و ارزش هــای اجتماعـی ٣٥/١٣% و ارزش هـای نظـری ١٣/٥١% و در کتاب هـای درسـی مصـر از مجمـوع ٩٥ مـورد ارزش ، ارزش هــای نظــری ٤٠/٥٤% و ارزش هــای سیاســی و ملــی ٣١/٠٨% و ارزش هــای انســانی - اجتماعــی (به طــور مســاوی ) ٢١/٦٢% بیشــترین کاربــرد را در مقایســه بــا دیگــر ارزش هــا داشــته اســت کــه بالطبــع در طبقه بندی هــای دیگــر نیــز ایــن نســبت جریــان دارد. بــا توجــه بــه داده هــای فــوق ، انتقــادی کــه متوجــه مؤلفــان هــر دو کتــاب اســت ، عــدم توجــه بــه چالش هــا و پدیده هــای نوظهـور اجتماعـی – فرهنگـی ماننـد طـلاق ، بیـکاری ، اعتیـاد و... اسـت . همچنیـن گاهـی اساسـا بـه برخـی ارزش هـا ماننـد ارزش محیطـی و اقتصـادی توجـه چندانـی نشـده اسـت و برخـی نیـز ماننـد ارزش هــای زیبایی شناســی ، کامــلا مغفــول مانــده اســت .
The educational content of the textbooks, in addition to the linguistic concepts, contains the hidden layers that are referred to as cultural content. This study analyzes the values as social phenomena and explains the difference between the use of each value to analyze the cultural content of secondary school Arabic textbooks of Iran and Egypt. The research method was a combination of a) the Springer six-category classification; b) the Rokeach target (instrumental and final) classification; and c) Common classification of values in terms of generality, clarity, durability, requirement and type .The results showed that out of the 74 values in 2 textbooks in Iran, religious values are 40.5%, social values 35.1% and theoretical values 13.5%. In Egyptian textbooks out of the 95 values 40.5% are theoretical values 31% political and human / social values comprised 21.6% of the values. Given the above data, the criticism of the authors of both books is the lack of attention to issues such as divorce, unemployment, addiction, etc. which are emerging socio-cultural challenges and phenomena. Some values, like aesthetic values, have also been completely ignored