چکیده:
سینما و همزاد آن انیمیشن» پس از تجربیات ابتدایی دریافتند که خلق یک موقعیت نمایشی تصویری نیازمند به یک متن
روایی است.ء تا براساس آن فیلمنامهایی نگاشته شود. فیلمنامهنویسی در روند تکاملی خود روشها و الگوهای مختلفی را
آزموده است. سینما و انیمیشن شباهتهایی را باهم دارندء اما انیمیشن بعلت خصایل ویژهاش تفاوتهایی را دارا میباشد
که زبان روایی خاصی را در بیان تصویریش میطلبد. انیمیشن ایران مدتی است با ساخت مضامین مذهبی و ملی در
تلاش است که جایگاه ویژهایی نزد مخاطبان وطنی و بینالمللی کسب نمایند. آثار سینمایی دهه ۰٩ توانستهاند به جشنواره
فجر و حتی اسکار راه یابند و در سینماهای مختلف اکران شوند. پژوهش حاضر با درک اهمیت تفاوت فیلمنامه انیمیشن و
سینمای زنده و با هدفی کاربردی انجام شده است. روش تحقیق» کیفی با رویکردی توصیفی- تحلیلی میباشد. مسئله
اصلی پژوهش» واکاوی ویژگیهای فیلمنامههای این دوره انیمیشن ایران است. از اینروی انیمیشنهای شاهزاده روم
فیلشاه و فهرست مقدس بعنوان آثار شاخص سینمای انیمیشن دهه ۹۰٩ بررسی شده است. نتیحجه حاصله نشان از آن دار
انیمیشن ملی ایران از لحاظ تکنیک اجرایی دارای پیشرفتهای شایانی استء اما به لحاظ روایت» خط داستانی» محتوا و
انتقال پیام» ضعف و مشکلات فراوانی دارد.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله، سعی شده است یک مطالعه تطبیقی درباره ساختار و شیوه نگارش در اینگونه کتابها با بررسی کتاب فیلمنامهنویسی انیمیشن انجام شود و همچنین مطالب و نکات مهم این کتاب که حاصل تجربه نویسنده است، به شکلی خالصه برای خوانندگان ارائه گردد؛ همچنین بخشهای مهم کتاب چون تهیه پیش طرح، طرح اصلی، قالب فیلمنامه و گفتگونویسی، به طور ویژه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
با این که به عقیده کارگردان و برخی منتقدان اینکار نشان خلاقیت است و بر جذابیت فیلم افزوده و درک آن را برای کودکان آسانتر کرده چون شخصیتها نیاز به معرفی و نشان دادن رفتار خاصی از خود ندارند و راحت از ظاهرشان میشود متوجه صفات و خصوصیات اخلاقیشان شد اما به نظر میرسد اینکار ضعف فیلمنامه را نشان میدهد چون فیلمنامهنویس نتوانسته از پیچیدگی داستان کم کند و شخصیتها را به گونهای صحیح و در طول فیلم و نه حاضر و آماده به مخاطب بشناساند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 2- ویژگیهای روایی فیلمنامههای انیمیشنهای ایرانی شاهزاده روم، فیلشاه و فهرست مقدس چیست؟ روایت در هر سه این فیلمها ساخته و پرداخته شده است و درجههای مختلفی از جعل و تصنع در روایات آنها دیده میشود البته این مقدار در انیمیشن شاهزاده روم از دو فیلم دیگر کمتر است.