چکیده:
تحریفناپذیری قرآن ازجمله باورهایی است که شیعه و سنی بدان پافشاری میکنند؛ برخی با استناد به روایات ضعیف، کتابهای غیرمعتبر و روایات تفسیر نزولی، شیعه را متهم به تحریفپذیری قرآن میکنند!؟
نوشتار پیشرو به این سوال اصلی پاسخ میگوید که آیا علیبنابراهیم قمی با توجه به وجود احادیث تحریفنما، معتقد به تحریف قرآن بوده است؟ در این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای و نرمافزارهای علوم اسلامی تنظیم شده است، این نتیجه بهدست آمده که این تفسیر متعلق به علیبنابراهیم نیست؛ بلکه ابوالفضل عباسبنمحمد، روایاتی را از تفسیر علیبنابراهیم گردآوری کرده است؛ پس نمیتوان با استناد به این کتاب، علیبنابراهیم را از قایلان به تحریفپذیری قرآن دانست. علاوهبراین، احادیث ادعا شده، به معنای تفسیر و توضیح آیات است نه اینکه الفاظ نازل شده تحریف شده باشد!
خلاصه ماشینی:
بررسی نسبت تحریف قرآن به تفسیر شیعی علیبنابراهیم قمی فرجاله عباسی 1 حسنرضا رضایی 2 چکیده تحریفناپذیری قرآن ازجمله باورهایی است که شیعه و سنی بدان پافشاری میکنند؛ برخی با استناد به روایات ضعیف، کتابهای غیرمعتبر و روایات تفسیر نزولی، شیعه را متهم به تحریفپذیری قرآن میکنند!؟نوشتار پیشرو به این سؤال اصلی پاسخ میگوید که آیا علیبنابراهیم قمی با توجه به وجود احادیث تحریفنما، معتقد به تحریف قرآن بوده است؟ در این مقاله که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای و نرمافزارهای علوم اسلامی تنظیم شده است، این نتیجه بهدست آمده که این تفسیر متعلق به علیبنابراهیم نیست؛ بلکه ابوالفضل عباسبنمحمد، روایاتی را از تفسیر علیبنابراهیم گردآوری کرده است؛ پس نمیتوان با استناد به این کتاب، علیبنابراهیم را از قائلان به تحریفپذیری قرآن دانست.
دیدگاه آیتالله سبحانی آیتالله سبحانی در کتاب رجالی خود بر این باور است که تفسیری که بارها به اسم علیبنابراهیم قمی چاپ شده است، نوشته او نیست و بلکه تلفیقی از، املائات علیبنابراهیم به عباسبنمحمد، روایات ابیالجارود از امامباقر( و روایاتی از محمّدبنجعفر رزاز، ابوعبداللّه حسینبنمحمّدبنعامر أشعری، ابوعلی محمّدبنابیبكر همّامبنسهیل، ابوالحسن علیبنحسین سعدآبادی قمّی، ابوعلی أحمدبنإدریسبنأحمد أشعری قمّی، ابوعبداللّه محمّدبنأحمدبنثابت، ابوجعفر محمّدبن عبداللهبن جعفرحمیری قمی، محمّدبنأبیعبداللّه (محمّدبنعون أسدی)، حمیدبنزیاد نینوائی، حسنبن علیبنمهزیار، ابوالقاسم حسنی راوی تفسیر فرات کوفی و غیره...
در نتیجه سند روایت به خاطر أبیالجارود و عمرانبنهیثم، قابل استناد نمیباشد و از منظر دلالت باید گفت: در این روایت آمده است که در روز قیامت گروههایی مورد سؤال رسولخدا( قرار میگیرند و آنها دربارۀ قرآن چنین پاسخ میدهند: «أَمَّا الْأَكْبَرُ فَحَرَّفْنَاهُ وَ نَبَذْنَاهُ وَرَاءَ ظُهُورِنَا؛ اما اکبر را پس تحریف کردیم و آن را پشت سر گذاشتیم».