چکیده:
قرآن کریم» دارای برنامهای کامل برای رسیدن به هدف تربیت اسلامی یعنی سعادت و رضوان الهی
میباشد. اصول تربیتی همان ریشههای تربیت در دین اسلام هستند. روشهایی برای نهادینه کردن این
اصول در انسان وجود دارد. این مقاله با روش تحلیل و توصیف دادههای کتابخانه به بررسی سوره توحید. با
هدف استخراج اصول و روشهای تربیت اسلامی از آن پرداخته است.
نگارنده ابتدا به تعریف تربیت و نگاه قرآن به تربیت پرداخته است و پس تبیین لزوم شناخت اصول
تربیت اسلامی و روشهای مشترک آن» به استخراج اصول تربیتی در سوره توحید و روشهای نیل به آن از
زبان خداوند روی آورده است. به نظر میرسد اصل توحید با روشهای هماهنگی با فطرتء هماهنگی با عقل»
توجه به نیازهاء اصلاح عقاید غلطء معرفت بخشی» تکرارء بیان مسجع و ایجاز و اصل نبوت با روش معرفت
بخشی تاثیر بسزائی در تربیت داشته باشد. همچنین به نظر محقق بهترین روش مطمئن برای نهادینه کردن
تربیت در فرد و اجتماعء ایجاد زمینههای تربیتی در درون انسان است. بیشک آثار چنین تربیتی ظهور
اجتماعی میراید و جاعه راهم تحت تاثیر خوة قرار ذاده و توان حذف پیامدهای متقی تربیت تلطلوب را
دارا خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
اصول و روش هاي تربيت اسلامي در سوره توحيد 1 علي غضنفري 2 معصومه اصغري پورپارسا (تاريخ دريافت : ١٤٠١/٢/١٦؛ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٤/٢٥) چکيده قرآن کريم ، داراي برنامه اي کامل براي رسيدن به هدف تربيت اسلامي يعني سعادت و رضوان الهي مي باشد.
(شاتو، ١٣٥٥ش ، ص ٣٣٩) شهيد مطهري نيز در بيان تفاوت تربيت و اخلاق ، تربيت را مطلق پرورش و ساختن مي داند، وي با بيان اين که در هدف تربيت قداست وجود ندارد و حتي يک شخص جاني و يک حيوان و گياه نيز داراي تربيت است ، اخلاق را تربيتي همراه با هدف مقدس مي داند(مطهري ، ١٣٧٦ش ، ج ٢٢، ص ٧٤١) آيۀ الله احمد بهشتي با بيان تعاريفي چون ؛ انتقال معلومات و مهارت ها، تشکيل عادات و صفات معين در فرد، به فعليت رساندن استعدادهاي انسان ، آماده کردن فرد براي زندگي در اجتماع معين ، ايجاد محيط مساعد براي ارضاء رغبت هاي فرد، رشد قوه قضاوت صحيح ، راهنمايي جنبه هاي مختلف رشد شخصيت فرد، براي هر کدام از اين تعاريف معايبي بيان نموده است و تعريف آخر را منسب تر عنوان نموده است (بهشتي ، ج ١، ص ٥١) آيۀ الله ابراهيم اميني نيز در تعريف تربيت ، عمل پرورش گل توسط باغبان را مثال مي زند، که کار باغبان را زمينه سازي براي رشد و نمو گل است و اين خود گل است که رشد مي کند و استعدادها و قواي خود را به مرحله فعليت مي رساند.