چکیده:
مطالعات مختلف انجام شده در حوزهی ارزشهای فرهنگی در ایران از دیدگاههای متفاوتی به این موضوع پرداخته اند، اما به نظر میرسد که دستهبندی جامعی از ارزشهای سنتی و مدرن در جامعهی ایران صورت نگرفته است. یافتهی اصلی از مرور بر پژوهشهای مربوط به موضوع پژوهش نشان از دوگانگی ارزشی (سنتی و مدرن) در ایران است. اصلیترین ارزشهای سنتی عبارتند از ارزشهای دینی، خانوادگی و جمعگرایی و ارزشهای مدرن تنوع طلبی، لذتطلبی، استقلال، جاه طلبی، فردگرایی و کسب تجربهی جدید است. در پژوهش حاضر با شناسایی ارزشهای فرهنگی بازنمایی شده درمحتوای فیلمهای سینمایی و با استفاده از نظریههای آلپورت، روکیچ، ساختار مدور شوارتز، نظریه رفیع پور، جان استوارت ونظریه هال و از طریق روش تحلیل گفتمان به مطالعهی ارزشهای پرداخته شده است. در تحلیل گفتمان مجموعه شرایط اجتماعی، زمینه وقوع متن یا نوشتار، گفتار، ارتباطات غیرکلامی و رابطه ساختار و واژهها در گزارهای کلی نگریسته میشود. با توصیف، تفسیر و تبیین ارزشهای فرهنگی بازنمایی شده درمحتوای فیلمهای سینمایی در دهه قبل از انقلاب اسلامی ایران (فیلم در امتداد شب، قیصر، طوقی، گاو، سوته دلان، گنج قارون) دیالوگ فیلمها از طریق ارزشهای قدرت، موفقیت، لذت طلبی، برانگیختگی، استقلال، جهان گرایی، خیرخواهی، سنتگرایی، همنوایی، امنیتگرایی، مشروعیت بخشیدن به ثروت، ارزشهای مذهبی، ارزشهای ملی با نرمافزار maxqda مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج حاصله از این پژوهش مشابهتهای بینامتنیت ارزشهای گفتمان فرهنگی بازنمایی شده در فیلمهای یک دهه قبل از انقلاب، خیرخواهی، قدرت، سنتگرایی، لذت طلبی و ارزشهای مذهبی است. ارزشهای گفتمانی بیناگفتمانیت، خیرخواهی، سنتگرایی و ارزشهای مذهبی برجستگی بیشتری در فیلمهای یک دهه قبل از انقلاب دارند. بابررسی و تحلیل فیلمهای ساخته شده در این ایام، میتوان بیان داشت که فیلمهای این دهه، در جهت خیرخواهی، سنت گرایی و ارزشهای مذهبی بوده است.
Various studies in the field of cultural values in Iran have addressed this issue from different perspectives, but it seems that a comprehensive classification of traditional and modern values in Iranian society has not been done. The main finding of the review of research related to the research topic shows the duality of values (traditional and modern) in Iran. In the present study, by identifying the cultural values represented in the content of movies and using the theories of Allport, Rokic, Schwartz circular structure, Rafipour theory, John Stewart and Hall theory and through the method of discourse analysis, the values studied. Is. By describing, interpreting and explaining the cultural values represented in the content of cinematic films in the decade before the Islamic Revolution of Iran (films along the night, Qeysar, Toghi, Gao, Soteh Delan, Ganj Qarun) Dialogue of films through the values of power, success, pleasure Demand, arousal, independence, cosmopolitanism, benevolence, traditionalism, conformity, security, legitimization of wealth, religious values, national values have been studied with maxqda software. According to the results of this study, the intertextual similarities of the values of cultural discourse represented in the films of a decade before the revolution are benevolence, power, traditionalism, hedonism and religious values. Examining and analyzing the films made in these days, it can be said that the films of this decade have been in the direction of benevolence, traditionalism and religious values.