چکیده:
بحث نزول قرآن از مباحث عمدهای است که همواره ذهن اندیشمندان علوم اسلامی را به خود مشغول داشته است. در این مقاله ضمن طرح این بحث، اقوال مختلفی در مورد نزول دفعی و تدریجی، کیفیت نزول دفعی، دیدگاههای مختلف در این باره به بحث و نقادی گذاشته شده و نظر آیتالله معرفت مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی و ملاحظات گرچه استاد به نقادی متینی در مورد نظریه نزول دفعی قرآن در ماه رمضان پرداخته است؛ لیکن بر نظریه ایشان(32) نیز ملاحظاتی وجود دارد: 1ـ ایشان چنین استدلال کرده است که ظهور آیات شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن در این است که در گذشته چیزی صورت گرفته است.
جای یک پرسش هست که آیا، آیات نازل شده سوره علق، مدثر و سوره حمد، که بر اساس نقل بیهقی و ابن کثیر قبل از فترت وحی نازل شده است (35) جزو قرآن هست یا نه؟ اگر هست پس آغاز نزول قرآن در ماه رجب بوده و نه درماه رمضان و اگر این سورهها و آیات نازل شده، جزء قرآن نیست پس چرا در قرآن کتابت شده و جزء آن شمرده شده است؟کوتاه سخن: به نظر میرسد آیات یاد شده شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن و آیه انا انزلناه فی لیلة مبارکة و آیه انا انزلناه فی لیلة القدر ناظر به یک سنت لا یتغیر الهی است و آن عبارت از تقدیر الهی در شب قدر است، که قرآن میفرماید: و ان من شیء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم(35) فیها یفرق کل امر حکیم(36) در «عالم امر»، هر چیز صاحب شأن و هر حادثه مهمی در شب قدر تقدیر میشود آنگاه در «عالم خلق» متجلی میشود."