خلاصه ماشینی:
"در اوایل دهه 1350،اولین تجربیات مفهومی آرام آرام و موازی با بسیاری سبکها و شیوههای گوناگون غربی و حتی سنتی (تصویرتصویر) مارکو گریگوریان-سنگک-چیدمان با نان سنگک و مواد نگهدارنده،دهه 50 (تصویرتصویر) مارکو گریگوریان-چیدمان با نان لواش و خاک و مواد نگهدارنده-دهه 50 (تصویرتصویر) شمایل مبارک-حضرت عباس(ع)نقاشی قهوهخانهای (تصویرتصویر) رامین ملکوتی-وحدت،نخستین نمایشگاه هنر مفهومی،موزه هنرهای معاصر تهران 1380 (تصویرتصویر) احمد نادعلیان-دستها-نقره روی سنگ ایجاد چالههای آب بر روی کف دستها اشارهای نمادین دارد به داستان حضرت عباس(ع) (تصویرتصویر) حسین خسروجردی،مفاهیم عرفانی،هنر چیدمان 1386 (تصویرتصویر) عباس کیارستمی،باغ بیبرگی،نمایشگاه باغ ایرانی،تهران 1383 این تصویر از چیدمان دوباره اثر فوق زیر عنوان هفت چنار در خانه هنرمندان ایران عکاسی شده است.
مارکو گریگوریان جزو اولین نقاشانی بود که در ایران به استفاده از هنر مفهومی روی آورده و در دهه 50 به همراه چند نقاش دیگر از جمله سیراک ملکونیان،مسعود عربشاهی،فرامرز پیلارام،غلامحسین نامی،عبد الرضا دریابیگی و مرتضی ممیز با رایزنی دوستانهای موجب تشکیل«گروه آزاد نقاشان و مجسمهسازان»در آبان ماه سال 1353 شد که یک سال بعد در نمایشگاه بین المللی هنری تهران بهطور رسمی اعلام موجودیت کرد.
»(سمیع آذر،1385) هرچند هنرمندانی بودند که در محافل غیر موزهای و رسمی دست به تجربههایی زدند،اما در دوم مرداد سال 1380 یکی از رویدادهای مهم هنری که در ایران رخ داد برگزاری اولین نمایشگاه هنر مفهومی در موزه هنرهای معاصر تهران بود،و این رویداد را میتوان سرآغاز مهمترین حرکت هنر نو(جدید)در ایران دانست.
نمایشگاه هنر جدید در گالری هنرهای زیبای دانشگاه تهران با عنوان«هنر بدون مرز»که در سال 1385 برگزار شد نیز قابل توجه بود که نام چند هنرمند ایرانی در بین آثار ارائه شده بهچشم میخورد."