چکیده:
کثرتگرایی دینی از جمله مباحث مطرح در فضای فرهنگی جامعه امروز ماست و مطالب متنوع و
متفاوتی در باب تبیین و نقد و بررسی آن مطرح شده است. مباحث مذکور جهات مختلف بحث را روشن و
آشکار کرده و به مقدار زیادی جهات مثبت و منفی نظریه مذکور را ارائه نموده است. ولی هنوز علیرغم
مباحث مذکور جهات مبهم در این بخش وجود دارد. سعی مقاله حاضر توضیح بعضی از جهات مبهم و نقد و
بررسی نظریه مذکور است.
در این نوشته ابتداء معانی کثرتگرایی دینی و سپس نقد و بررسی معانی مذکور و در ادامه اشاره به
زمینهها و علل پیدایش این نظریه و در نهایت نگاهی از منظر قرآن مجید به این بحث ارائه خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"9. در این که حقایق متکثر و متنوع است و قرآن مجید دارای بطون فراوان است و حقایق نیز مراتبی دارد شکی نیست ولی لازمه منطقی این مطلب این نیست که قرآن کریم و روایات رسول اکرم و اهل بیت(ع) حاوی همه حقایق لازم برای هدایت و کمال انسان نباشد، بلکه برعکس به دلیل حقانیت و خاتمیت و کمال دین اسلام، باید همه حقایق لازم در آن باشد.
3. فتح ـ 28؛ توبه 29؛ آل عمران ـ 20 ـ 61 ـ 70 ـ 71 ـ 85؛ مائده ـ 3 ـ 16 ـ 19؛ بقره ـ 120؛ انعام ـ 19 ـ 20؛ نساء ـ 115؛ صف ـ 6؛ اعراف ـ 157؛ تکویر ـ 27؛ فرقان ـ 10.
(2) آیات دسته اول بر حقانیت دین اسلام و غلبه و تفوق آن بر همه ادیان دلالت دارند و آیه ردیف دوم طریق کسانی که (از اهل کتاب) دین اسلام را نپذیرفتهاند، باطل و مردود میداند و آیات دسته 3 ـ 4 ـ 5 ـ حقانیت اسلام را مطرح کردهاند که منظور از اسلام در آیات مذکور یا اسلام اصطلاحی است و یا اسلام به معنای تسلیم محض خدا و رسول خدا بودن، در هر صورت تسلیم محض رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بودن لازم قطعی این آیات است.
(3) این آیات و آیات دیگری از قرآن مجید دلالت دارند بر تحریف ادیان قبل از اسلام و انحراف آنها از مسیر حقی که انبیاء آن ادیان پایهریزی کرده بودند، و پس از بعثت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دین حق و قابل عمل و نجات بخش اسلام است."