خلاصه ماشینی:
"نتیجهء بحث این شد که اگر کسی از ما بپرسد که فلسفه چیست؟ما قبل از آنکه به پرسش او پاسخ دهیم میگوئیم این لغت در عرف هر گروهی اصطلاح خاص دارد،اگر منظور تعریف فلسفه مصطلع مسلمین است،در اصطلاح رایج مسلمین این کلمه اسم جنس است برای همه علوم عقلی و نام علم خاص نیست که بتوان تعریف کرد،و در اصطلاح غیررایج نام فلسفه اولی است و آن علمی است که دربارهء کلیترین مسائل هستی که مربوط به هیچ موضوع خاص نیست و به همه موضوعات هم مربوط است بحث میکند.
»(4) با معلوم شدن معنای فلسفه و رابطهء آن با علوم دیگر،آن قسمت از مطالب آقای صدر زاده که در صفحه 30 کیهان اندیشه نوشته شده است کلا بطلانش روشن میشود،مخصوصا در مورد تعریف فیلسوف و نیز اینکه ایشان مینویسد: «بدیهی است در عصر ما علمای علم طب حقائقی را دریافتهان که بر فیلسوفان گذشته-یعنی طبیباب آن زمان-پوشیده بوده است و بر اساس کشفیات جدید چه بسیار از آراء فلاسفه در موضوع طب که اعتبار خود را از دست داده بطلان آن ثابت شده است.
»(5) همچنین در آخر صفحه 32 دربارهء عدم ارتباط فلسفه و دین،پس از اشاره به جدا شدن موضوع علم از فلسفه آمده است:«این مطلب عینا در موضوع علوم دین،یعنی الهیات نیز صادق است،چون پایبندی به آراء قدمای از فلاسفه جز ایجاد مانع و سد برای رسیدن به حقائق سود دیگری نخواهد داشت بلکه با مراجعه به متخصصین موضوع علم دین،یعنی پیامبر و اهل بیت گرامی او (صلوات الله علیهم اجمعین)است که بشر میتواند به حقائق علم دین آنطور که باید دست یابد»."