چکیده:
در فرهنگ و هنر ایران،ارتباط تصویری صاحب در تعزیه یکی از موضوعهای مهم در اصول شکلگیری ارتباط تصویری در نموار تعزیه است.اگر این موضوع بهطور عمیق مورد بررسی قرار گیرد،تدوین اصول ارتباط تصویری در نمودار تعزیه را سرعت بیشتری خواهد بخشید.فضاسازی در ارتباط تصویری صاحب در تعزیه به عاملهای متعددی بستگی دارد که مهمترین آنها عناصر بصری و اشعار تعزیه میباشند.عناصر بصری به عاملها و گونههای آن بهصورت عملکردی،اجتماعی، روانشناختی و اقتصادی وابسته است.این عاملها از عهد ایران باستان در تعزیهی صاحب،طی مرحلههای نماد،تعزیهداری،نمایش،صامت و نمودار تکاملیافته و به اصلی مهم تبدیل میشود.هدف این مقاله بررسی اصول شکلگیری ارتباط تصویری صاحب در نموار تعزیهی ایران،تدوین روشی در جهت مطالعهی نظری عاملها و گونههای عناصر بصری و اشعار در فضاسازی ارتباط تصویری صاحب در تعزیه و نیز تدوینهای معیارهای اصلی در آن است.موضوع اصلی بررسی تدوین الگویی مناسب در جهت مطالعهی مفهوم نظری عناصر بصری و اشعار در ارتباط تصویری صاحب در تعزیه است.این امر باعث عمق بخشیدن به موضوع با توجه به مطالعهی موردی میباشد.
ثمرهی حاصل از این تلاش،پیشنهاد الگویی دوبعدی است.یک وجه این الگو عاملها و گونهی عناصر بصری است که شامل عامل تطبیق،عامل تنوع و عامل تغییر،و گوانهی از ترکیب عاملها میباشد.وجه دیگر آن عاملها و گونههای اشعار است.با به کارگیری این الگو،عناصر بصری و اشعار در فضاسازی آثار ارتباط تصویری صاحب در تعزیه به صورت کاربردی و ساختاری قابل بررسی است. نتیجهی این بررسی در تدوین اصول ارتباط تصویری در نمودار تعزیه به کار میرود.
خلاصه ماشینی:
هدف این مقاله بررسی اصول شکلگیری ارتباط تصویری صاحب در نموار تعزیهی ایران،تدوین روشی در جهت مطالعهی نظری عاملها و گونههای عناصر بصری و اشعار در فضاسازی ارتباط تصویری صاحب در تعزیه و نیز تدوینهای معیارهای اصلی در آن است.
موضوع اصلی بررسی تدوین الگویی مناسب در جهت مطالعهی مفهوم نظری عناصر بصری و اشعار در ارتباط تصویری صاحب در تعزیه است.
او به کمک عاملهای تنوعپذیری در تنوع مضمون،گونههای تفکیک عاملها در رنگهای جاندار، عاملهای تطبیقپذیری در شکلهای روان،و گونههای ترکیب عاملها در ترکیببندی پویا،از سنت مرحلههای نماد،تعزیهداری،نمایش و تعزیهی صاحت در گذشتهی تعزیهی ایران فاصله گرفت: تو همان تیغی منم آن بازوی خیبر گشا رستخیر حشر بنمایم در این صحرا بپا تخت را تابوت سازم از بهر یزید بیحیا کشته گردم این زمان از نسل شیطام رجیم (جازمی،1374:248 جنگ تعزیه جلد اول) در چکامههای نخستین صاحب بن عباد هنوز برخی از عاملهای انسانی در عامل تطبیق عناصر بصری در فضاسازی روضهخوانی بر روی منبر مشهود است.
در فرهنگ و هنر ایران،عاملها و گونههای عناصر بصری و اشعار در ارتباط تصویری صاحب در تعزیه،بیشتر به شکل طبیعتگرا19،تجرید،20و نماد21 است که در عاملهای انسانی،حیوانی،هندسی،کتیبه،و گیاهی مشاهده میشود.
عاملها و گونههای عناصر بصری در ارتباط تصویری صاحب در تعزیهی ایران،بیشتر به شکل طبیعتگرا،تجرید،نماد است که در عاملهای انسانی،حیوانی، هندسی،کتیبه،و گیاهی مشاهده میشود.