خلاصه ماشینی:
"3. رویکرد ترکیبی: افراط غرب در این ایده که اندیشهی غربی مساوی با کل اندیشهی انسانی است و تفکرات بشر غیرغربی، اصالتی ندارد و اما سواستفادههای استعمار از دیدگاه تغریبی، اندیشمندان را به جمع میان سنت و نوگرایی واداشت13 در این دیدگاه سنت، دارای معقولیت بوده و قابلیت مطالعه در دورهی زمانی ایجاد شده و بستر زمانی محقق را دارد و علاوه بر مطالعه ظاهری سنت، بررسی بنیادها در سنت نیز به صورت تحلیل در دو سطح ظاهری و عمیق و تاکید بر مطالعه در سطح عمیق، مورد توجه قرار گرفت.
توجه دادن ملل مسلمان به علوم جدید از سوی سید را میتوان رویکرد ترکیبی وی به سنت و یا حداقل رویکردی نوستالژیک دانست، چرا که سید بر عقلانیت سنت و موضوعیت دین تاکید داشته و از دیدگاه فلسفی به آن مینگریسته است.
30 با دقت مشخص میشود که جریانهای غیرمذهبی در مشروطه با رویکردهای تغریبی یا حداقل یوتوپیایی، خواستار شورش علیه مذهب و سنت بودهاند، این عده پس از دریافتهایی از دنیای غرب، فقط بستر غرب را مولد تفکر دانسته و این عقیده را با مقام دولتی خود پیوند زده و به دین ستیزی روی میآوردند.
البته همواره رویکردهای نوستالژیک در میان کسانی که خود را ادامهی منطقی گذشته میدانند --- این عامل جهت توسعه ایران بسیار مهم است --- وجود داشته و دارد، عدم تحول حوزههای علمیه در سالهایی که موج نوگرایی به وجود آمده و حتی نبود پرسشهای متعدد از سوی اکثریت نخبگان، موید این موضوع است."