چکیده:
چندی است که نظریه پردازان و صاحبنظران در باب موضوعات مختلف به ارائه دیدگاه های خود همت گمارد ه اند و سلسله نشست هایی نیز در این زمینه با موضوعات مختلف به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شده است که این بار بر آن شدند تا با موضوع مشروعیت سیاسی گردهم آیند. میهمانان این نشست عبارتند از: حجت الاسلام دکتر بهروز لک (دبیر کرسی)، حجت الاسلام دکتر فیرحی که محورهای چندگانه مقاله ایشان مورد بررسی و نقد قرار می گیرد، حجت الاسلام سید عباس نبوی (منتقد) و حجت الاسلام دکتر نجارزادگان (منتقد). لازم به ذکر است که حجت الاسلام خسروپناه و نوروزی نیز مطالبی بیان کردند که تقدیم خوانندگان می گردد.
خلاصه ماشینی:
"گفتنی است که در پشت همه این مباحثههایی که درباره مشروعیت مطرح میشود، در فضای اندیشه سیاسی و بین المللی، کارآمدیها و کاربردهای نظامهای سیاسی به عنوان نظامهای موجود به نوعی مورد قبول قرار میگیرد؛ یعنی حتی اگر شما گفتید یک رژیمی اصلا نامشروع است، ولی الان که هست و فرض مشروعیت را بهگونهای که توضیح دادیم، این رژیم قانونی نیست و مردم آن را قبول ندارند به هر حال مؤلفههای پایه را ندارد یا مثلا در پی غایتهایی که باید دنبال کند نیست، باید گفت که اندیشه سیاسی حاکم بر فضای بین المللی بهدنبال این نیست که پیامد این مسأله را جدی بگیرد؛ بلکه در مجموعه روابط خود آن را حل میکند؛ و میگوید این رژیم مشروع یا نامشروع، بالاخره میتواند با ما تعامل کند بنابراین توجیه و تفسیری برای وجود آن قایل میشود.
بهروز لک: ایشان از میهمانان خواستند که درباره پرسش اصلی یک جمع بندی انجام دهند و بگویند که آیا واقعا مشروعیت یکی از این دو تا است؟ با نگرشی جامعتر میتوان مشروعیتها را به نوعهای بیشتر تقسیم کرد؟ آیا اینها مانعه الجمع هستند و با توجه به بحثی که جناب آقای دکتر فیرحی فرمودند و به نظر میرسد که مثالها را بیشتر به سراغ نظریه اهل سنت بردند و تغلب آنجا غلبه پیدا کرده و نحوه به قدرت رسیدن و عدالت کنار گذاشته شده و گفتهاند فقط امنیت تأمین شود؛ آیا در جامعه شیعه و نظریه شیعه هم اینگونه است یا نه؟ نبوی: به دنبال این بحث باید بگویم در آن فضایی هم که فضای شهرت فکر سیاسی در جهان اسلام است و در آن بحثی مطرح شده که آیا مشروعیت به انتصاب است ی انتخاب، به غلبه است یا مثلا جانشینی نباید بمانیم."