چکیده:
قصیده کلیه یکی از جدیدترین پدیدههای شعر عربی معاصر وبه تعبیر منتقدان عرب شکل تکامل یافته قصیده
عربی واوج نوآوری در مسیر تطور آن است.این قصیده نمونه والگوی هماهنگی شکل و مضمون وتداخل آگاهی
وشعور باناخودآگاه واتحاد ذات باهستی و درآمیختن شاعر باکائنات وذوبان تمامی موجودات در قصیده است.
قصیده کلیه متکی برمیراث تصوف افراطی اسلامی ومیراث تصوف غرب است که به طور عمده با دومکتب
سوررئالیسم وسمبولیسم پیوند یافتهاست.مجموع این پدیدهها به ایجاد پیچیدگی وغموض شدید در شعروافراط در
خروج بر قواعد فنی شعر عربی وارکان فکریوبیانیآنو تحول بنیادی درمفهوم موسیقی شعری منتهی شده است .در
این گفتار تلاش شده که علل اصلی غموض و پیچیدگی شناخته شود و ضمن آوردن نمونههای شعری،برکاربردهای
زبانی تازه وشیوههای جدید درتصویرپردازی وروشهاینودراندیشهو تأمل ومنابع غربی وفلسفیو صوفیانه آن ،که
تکیهگاه شاعران قصیده کلیه است، تأکید شدهاست.
خلاصه ماشینی:
(2) برخلاف شعر کلاسیک که مصدر اصلیاش در اغلب موارد و در ادبیات همه ملل قلب(دل) است قصیده کلیه از عقل ناشی میگردد،ولی برخلاف انتظار نه از عقل معهود،آن چنان که در بادی امر به ذهن متبادر میگردد،بلکه از ژرفترین و نهانیترین بخشهای عقل انسانی که در اصطلاح روانشناسی جدید عالم ناخودآگاه خوانده میشود.
(8)حاصل آنکه تصوف انقلابی برضد مفاهیم رایج ودعوتی برای دگرگون ساختن واقعیت ناپایدار وبی دوام خارجی وچشم اندازی جدید به هستی است ،که مجموعه این امور رابا زبانی تازه وتعبیری زنده ونامأنوسو ترکیباتی جدیدکه بررمز واشارت الهام بخش وتصاویر بسیار گسترده ومعانی ژرف تکیه دارد،بیان میکند .
ولی قبل از آنکه به بیان این مشابهتهابپردازیم لازم است نخست بدانیم سوررئالیسم غربی چگونه به ادبیات معاصر عرب واردشده و تجسمیافته وچون به لحاظ تاریخی وزمانی سمبولیسمبرسوررئالیسممقدماست،و ازسوی دیگر سمبولیسم نیز از مقدمات وارکان قصیده کلیه است مناسب ترآنست که ازسمبولیسم شروع کنیم.
فرهنگ صوفیانه شاعر غالباًمنشأ شیعی دارد واز عبارات واصطلاحات آن واز ایمان به وجود مطلق واندیشه وصول و وحدت وجود مایه میگیرد: وُحّدبی الکونُ فأجفانه تلبس أجفانی وحِّد بیالکون بحرّیتی فأیّنا یبتکر الثانی "أدونیس" در کتاب "زمن الشعر" ابعاد قصیده کلیه را تصویر میکند وتوضیح میدهد وآنرا "رؤیا" میخواند تابارؤیت (رؤیة) که همان دیدگاه کلاسیک شاعر به وجود وهستی است ،تفاوت داشته باشد.
31- حرکة الشعر الحدیث - حاشیه ص 116 - به نقل از "مقدمة للشعرالعربی"-در این گفتار برای احتراز از وقوع اشتباه بین مفهوم کلی وخاص قصیده حدیثه ،نگارنده کلمه قصیده کلیه را بکار میبرد.