خلاصه ماشینی:
"ناگفته پیداست که در یک مجلد نمیتوان تمام مفاهیمی که در چهار نظام عقیدتی مطرح است را پوشش تمام و کمال داد،اما میتوان برای کمک به مخاطبین عمومی و نه متخصصین برخوردار از تحصیلات بالای آکادمیک،به وسیله این دایره المعارف ارائه طریق کرد.
اما تفاوت معیارها و مقیاسها به جای خود باقی است، با وجود این در اساس بینش و آگاهی حاصل از روشهای شرقی،این مکاتب تأکید دارند که محصول کار به نحو کامل به صورت ادراکی و منطقی قابل انتقال و بیان نیست.
بنابراین اصطلاحات مورد استفاده همواره برای بیان تجاربی به کار میروند که دارای«اعتبار کلی»هستند و محتوای واقعی آنها فقط از طریق تجربه شخصی و تنگاتنگ قابل درک است.
با این توصیف اسامی شخصی به شکل اصلی خود نیز ارائه شدهاند و خواننده به آنها هم ارجاع شده است.
چون نسخههای آوانوشت فقط براساس تلفظ هستند،نمیتوان گفت که به ازای هر کدام از این واژگان مختلف،یک علامت یا واژه در زبان اصلی به کار رفته است، بنابراین مواردی وجود دارد که خواننده یک مدخل را دو بار میبیند که هر بار با معنای لغوی متفاوتی ظاهر میشود.
در غرب نیروانه به منزله فنای صرف اغلب مورد بدفهمی قرار گرفته است و باید گفت که حتی این فهم در بودیزم ابتدایی هم جایی ندارد.
در ذن بودیز نیروانه به مثابه امری که از این جهان جدایی ندارد مطرح شده است که تا اندازهای میتوان آن را ادراک ماهیت حقیقی ذهن(سرشت ذهن) دانست و این ماهیت حقیقی با هویت واقعی موجودات انسانی یکسان و هماهنگ است."