خلاصه ماشینی:
"این عالمان نیز متون،شعایر و ارزشهای کنفوسیوس را نه در پرتو آموزههای مسیحی بلکه از بعدی دینپژوهانه آن هم به مثابه سنتی متمایز در آسیای شرقی مورد کنکاش قرار دادند.
امکان جستوجو در مداخل هم از طریق حروف الفبا و هم به واسطه سه نوع نمایه کامل در انتهای مجلد دوم براساس اصطلاحات،نامها یا متون مختلف فراهم شده است.
اولین مقاله دایرة المعارف که طولانی نیز هست با هدف معرفی کنفوسیانیسم هم در بستر سنت آن و هم به مثابه موضوعی برای پژوهش به رشته تحریر درآمده است.
در این اثر فرهنگ،فلسفه،دین،سیاست،تعلیمات ،آموزهها،مکاتب،آموزگاران،آیینها،مکانهای مقدس،محققین برجسته و حتی اصطلاحشناسی کنفوسیوس به منزله یک رشته آکادمیک به نحو کارآمدی مورد توجه قرار گرفته است و در نوع خود برای دینپژوهان کمنظیر است.
از این دایرة المعارف دو مدخل Shang Di بهمعنای خداوندگار متعال و Li که مهمترین اصل و قاعده در نظام کنفوسیوسی است.
حاکم متعال در متون رسمی اولیه با آسمان ( tian )تلفیق میگردد؛در نوشتارهای محققان دولت متخاصم نیز به نظر میرسد برای حاکم متعال در نقل قولها از قطعات اولیه،همین امر رعایت شده اما از سوی دیگر در متون بعدی پراهمیتتر آسمان به تنهایی جایگزین آن شده است.
محققان دوره پادشاهی«یانگ»10 دریافتهاند که در آن زمان حاکم متعال به منزله ظرفیتی جوهری و تابع( )11یا به مثابه اصل و قاعده( Li )به سبب محروم کردن خداوند از قدرت مادی پیشین خود در نظر میسیونرهای اولیه مسیحی( Shang Di )را در مورد برگردان مسیحی خداوند12مورد استفاده قرار میدادند که هماکنون نام معیار برای خداوند در مسیحیت چینی میباشد."