خلاصه ماشینی:
"وی در بیان این روش میگوید:«در این کتاب پس از داوری بین اقوال،علاوه بر رای خود،نکات دقیق و مطالب ارزنده و مفیدی را افزودهام،که هیچ یک از فلاسفه و متکلمان و دانشمندان صاحب تالیف گذشته،در ذکر آنها بر من پیشی نجسته است».
در این قسمت،وجوهی را نیز برای اثبات بدیهی بودن وجود از فخر رازی نقل کرده و بر آنها اشکال میکند.
) 15-چند ویژگی برای واجب بالذات ذکر میکنند:1- شیء واحد نمیتواند واجب بالذات و واجب بالغیر باشد؛2- واجب بالذات بسیط است؛3-غیر واجب،مرکب از واجب و غیر واجب نیست؛4-وجودش زائد بر ذاتش نیست؛5- وجوبش زائد بر ذاتش نیست؛6-مشترک بین دو چیز نیست؛ 7-اطلاق لفظ واجب بر واجب بالذات و واجب بالغیر به اشتراک لفظی است؛8-واجب بالذات در جمیع صفات حقیقیه خود واجب است؛9-عدم پذیر نیست و سرانجام عقیده فخر رازی درباره عروض صفات بر واجب بالذات را همراه با اشکالات خواجه طوسی نقل میکند.
4-اختلاف دیگر فلاسفه و متکلمان در این است که آیا قدیم میتواند به علت مستند شود یا نه؟جواب فلاسفه مثبت است؛زیرا آنان سر نیاز به علت را امکان میدانند، و این علت در قدیم ممکن نیز وجود دارد؛اما متکلمان به سوال فوق،پاسخ منفی دادهاند.
) اهم مباحثی که در این قاعده مورد بحث قرار گرفته، بدین قرار است: 1-علامه تعریفی از فلاسفه برای جوهر نقل میکند، جوهر:موجودی است که موضوع و محل ندارد.
البته علاوه بر مفید بودن مقدار موجود کتاب برای تبیین مسائل فلسفی از دیدگاه دانشمندان اسلامی و شیعه،بسیاری از مباحث موجود آن نیز برای مسائل کلامی از جمله اثبات واجب الوجود و صفات آن امید است."