چکیده:
قول، فعل و تقریرات حضرت زهرا(س) به عنوان شخصیت بانوی نمونة اسلام، ملاک عمل و نظر محسوب شده و حجیت دینی دارد. از جملة این اقوال، سخنان استوار و قدسی آن حضرت در دفاع از دین خدا و وصی بلافصل حضرت پیامبر (ص) است که به عنوان نخستین باورهای شیعی مورد تایید اهل بیت پیامبر(ص) واقع شده و توسط آنان تکمیل و به عنوان بخشی از عقاید شیعه درآمده است. در واقع مسأله جانشینی پیامبر(ص)، ادله اثبات امامت امیرالمومنان(ع) و امامت امامان شیعه، ویژگیهای امام، فلسفة امامت و امامت امام دوازدهم از رئوس سخنان گهربار و راهگشای آن حضرت(س) به شمار میرود. این سخنان و تعالیم ارزشمند منظومهای سیاسی و اعتقادی را ترسیم مینماید که میتواند بیانگر بسیاری از باورها و خطوط فکری کلی شیعه بوده و ملاک نظر و عمل متبعان قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"3) نقش حضرت (س) در تبیین خطوط کلی باورهای شیعه با مروری کوتاه بر خطب و سخنان باقی مانده از دختر پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) خواهیم دانست که پاره ای از اندیشههای فکری سیاسی شیعه، نخستین بار توسط حضرت فاطمه(علیها السلام) طرح شده است، با اینکه عمر آن حضرت بسیار کوتاه بود و در طی آن مدت، زمینه مناسبی برای نشان دادن آثار و تفکرات خویش نداشت، اما در همین مدت کم بعد از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه وآله) با همه تألمات روحی که داشت، در سخنانی که از ایشان باقی مانده، معارف عمیق و والایی نهفته است که جز نهج البلاغه همسنگی برای آن نمیتوان یافت.
حضرت زهرا(علیها السلام) به عنوان نمونه عالی و منحصر به فرد زن مسلمان و دختر رسول خدا(صلی الله علیه وآله)، اولین کسی بود که به دفاع از علی(علیه السلام) در مقابل تصمیم سقیفه بنی ساعده برخاست و معتقد بود که اهل سقیفه به بیراهه رفتهاند و آنچه مایه وفاق امت میشود، امامت اهل بیت(علیهم السلام) است، لذا ضمن تقبیح کار سقیفه اصول فکری، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی امامت را بیان کرد تا مسلمانان را گرد محور امامت اهل بیت(علیهم السلام) جمع کند.
از موارد دیگری که به قرابت مربوط میشود و مورد تأکید آن حضرت بوده و و امروز نیز جزو باورهای مسلم شیعه است و نخستین بار در کلمات ایشان آمد، سهم «ذوالقربی» است؛ به تصریح قرآن کریم ذوالقربی همان اهل بیت رسول خدا(صلی الله علیه وآله) هستند و از اموال مسلمانان حقی دارند که عمر پس از گرفتن فدک، حضرت فاطمه و دیگر بنی هاشم را از حقشان در خمس نیز محروم کرد."