چکیده:
بحث «امنیت» و بررسی نمونه الگوهای مطرح در آن و نیز نقش زیربنایی و بسترساز مقوله امنیت در حیطههای زندگی اجتماعی از موضوعات مهم در عرصه حیات سیاسی ـ اجتماعی، است. این موضوع به قدری بااهمیت و کلیدی است که میتوان گفت در فرهنگ سیاسی اسلام کمتر واژهای میتوان یافت که بدان همانند واژة امنیت عنایت کردهاند. این تأکید و اهتمام، به جهت تأثیرات گسترده و فراگیر مقوله امنیت، در همه عرصههای حیات انسانی اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی و غیره وجود دارد. اسلام امنیت را بستر تحولات و دگرگونیهای مثبت اجتماعی میداند، به همین دلیل، نگرش اسلام به مقوله امنیت، نگرشی استراتژیک و زیربنایی است.بر این اساس، مقوله امنیت در سیاستگذاری کلان اسلامی، اصلی بنیادی و ثابت و دارای جایگاه ویژهای است. اسلام در جهتگیری بلندمدت امنیتی خود، با الگو قرار دادن امنیت مهدوی، راه امروز و چشمانداز آینده را ترسیم نموده است. این نوشتار، ضمن پرداختن به مفهوم و اهمیت امنیت، آثار و پیآمدهای آن را در عرصههای مختلف زندگی اجتماعی تبیین میکند و به امنیت فراگیر مهدوی، به منزله الگو و خاستگاه اصلی امنیت در اندیشه سیاسی اسلام، توجه مینماید.
One of the most important issues in the field of human political-social life is the subject of ‘security’ with its main factors as models that fulfil fundamental roles which act as infrastructural bases for other social domains. The fact seems to be so important that we may say:
“In the Islamic political culture، we can rarely find a word to have been paid so much attention to or been specially deliberated over as the word “security”.
The emphasis is really due to the widespread and inclusive effects of the term ‘security’ in all domains of human life whether political، social، economical، familial or others. Islam considers security or peacefulness as the ground for changes and variations that will be brought about positively in human social life. It is just for this reason that Islam’s view toward “security” has been a fundamental strategical approach ever since.
On the same basis، we should say that the subject ‘security’ occupies a vital position in the indication of macro-politics programs of Islam as a basic، stable principle. So Islam has always planned to put forward Mahdist Security as the best model in its long-term activities to show the way for both today’s life policy and tomorrow’s perspectives.
We have tired in this article to explain the importance of “security” with its effects on different walks of human social life by dealing with the comprehensive، inclusive meaning of Mahdist Security as the original basis for peacefulness mentioned in the political thinking of the great religion of Islam.
خلاصه ماشینی:
"جالب توجه اینکه امام صادق( در مقام معرفی مهمترین نیازهای جامعه انسانی، نیاز انسان به امنیت را حتی از نیاز انسان به عدالت و رفاه و فراوانی مقدم ذکر نموده است؛ چه اینکه در سخنان رسول اکرم( که در مقام بیان مهمترین نعمتهای الهی بر بندگان است، نعمت امنیت، بر نعمت مهم سلامتی نیز مقدم ذکر شده است.
از این جهت، شیرینترین نتیجه ایجاد امنیت، تحقق عدالت در سطوح مختلف جامعه است که نیاز مهم انسان در هر زمان است؛ زیرا تحقق عدالت و تعقیب اهدافطلبانه هرچند به صورت نسبی نیز تنها در پرتو امنیت عملی و در شرایط و فضای ناامن، هیچ حرکت سازندهای امکان بروز پیدا نخواهند کرد.
در این آیه، سه وعده قطعی به مؤمنان وارسته داده شده است: یکی خلافت و حکومت در زمین به نمایندگی از خدا، دوم حاکمیت کامل دین و قوانین الهی بر همه عرصههای زندگی و سوم امنیت فراگیر و آرامش برای همه و برطرف شدن همه عوامل ترس و ناامنی در جهان.
حضرت ولیعصر( در حکومت عدالتمحور و امنیتگستر مهدوی، فاتح شهرهای شرک میشود و حتی احادیث، هنگام قیام ایشان را به گونهای ترسیم کردهاند که همواره شمشیر بر دوش دارند، اما حاکمیت و سیطره امام مهدی( در جهان، نظامی و متکی بر اجبار و سرکوب نیست تا امنیت، قهری و در سایه شمشیر برقرار شود، بلکه قیام مصلحانه حضرت، نهضتی ایمانی، اسلامی و انسانی برای رهانیدن همه بشر از زنجیرهای نفسانی و موانع و بندهای بیشماری است که طاغوتیان بر دست و پای انسان فعلی زدهاند و تکامل و کمال او را ایستا کردهاند و یا به پسرفت و قهقرا کشاندهاند."