چکیده:
بیگمان، تفکر درباره زن، از سالیان دور مبدأ بسیاری از گرایشها و تفکرهای گوناگون شده که هر یک به گونهای در پی ارائه بهترین دکترین در احیای منزلت زن به شمار میروند. این مقاله نیز از میان این دیدگاهها دو دیدگاه شایع در الهیات غرب و اسلام را برگزیده و به بررسی تطبیقی آنها پرداخته است؛ الهیات فمینیستی در غرب و دکترین مهدویت در اسلام. مقاله، ابتدا به تبیین چیستی و چرایی آغاز الهیات فمینیستی پرداخته و در ادامه، به راهکارهای الهیات فمینیسم در منزلت بخشی به زنان اشاره نموده و پس از آن نیز نوع نگرش به زن در دکترین مهدویت را تبیین کرده است. در پایان نیز به مقایسه تطبیقی دستآوردهایی پرداخته که این دو تفکر برای زن امروز داشتهاند که لاجرم تفکر برتر از میان این نگرش تطبیقی نمودار خواهد گشت
Just as the woman at home is in the manner of the heart in a body، she is actually as important in the society. If the heart of a community becomes hard، dark and faulty without the remembrance of God، the human environment will also decline. But، it this heart palpates with clear transparent blood، it will circulate to reflect the light of God. This nucleus of the society، the woman، can change the dark night of depression and repression to a day full of activity and liveliness to challenge the evils and misfortunes.
Undoubtedly، the attitude of the people in the society towards the woman has greatly changed since a long time ago. That’s why many thinkers have gone forward to evaluate again this precious pearl of God’s creation and write about the woman’s position and status. There are some new doctrines now that have sought to revive and promote the woman’s dignity as much as possible.
The present article has chosen two views out of many common viewpoints prevalent in western theologies and in Islam and it has comparatively studied them. The feminist divinities in the west and the doctrine of Mahdism in Islam are two perspectives from which I have tried to analyze the ideas.
I have first dealt with the reasons why the feminist theologies started and what thoughts were effective in them. Then I have shown some strategies towards knowing better the position of women in the society; and at last، I have drawn the reader’s attention to feminist views and the woman’s dignity in the doctrine of Mahdism. However، the writing style is always comparative and it is the reader who should decide and pick out the better view out of the two thoughts for today’s woman.
خلاصه ماشینی:
"786 الهیات فمینیستی؛ منزلت یا حقارت مجدد زن حال باید دید آیا این جانشینی خدای مؤنث منزلت زنان را توانست بازگرداند؟ و آیا تغییر متون مقدس و نگاشتن حقوقی که یک انسان ناتوان برای انسانی دیگر پایهریزی میکرد، توانست حقوق انسانی را آنگونه که تعالیبخش وجود زن باشد، برای او فراهم سازد؟ گرچه زن در الهیات مسیحیت قدر و منزلتی نداشت و برای نمونه، کلیسا ادعا مینمود که ریاست بیچون و چرای زنان در روابط مادی حاصل لعن الهی است، چنانکه در سفر پیدایش 16:3 تورات آمده است: من رنجهای شما را در به دنیاآوردن کودکان بسیار خواهم کرد، شما فرزندان خود را با درد به دنیا خواهید آورد، شما به شوهر خویش نیاز خواهید داشت و او بر شما حکومت خواهد کرد.
853 در حالیکه در دکترین مهدویت زنان همانگونه که در دوران انتظار آن حضرت، زمینهساز تربیت و پرورش مردان جامعه صالح و محور خانواده بودند برانگیزاننده مردان در یاریرسانی آن حضرت و سازندگی جامعه نیز خواهند بود، چنانکه امام محمد باقر( درباره چگونگی عمل زنان در عصر ظهور امام زمان( میفرماید: إنه ینادی باسم القائم و اسم أبیه حتی تسمعه العذراء فی حذرها فتحرض أباها و أخاها علی الخروج؛ 854 جبرئیل به اسم قائم و نام پدرش ندا میدهد تا اینکه زنان محجبه این ندا را در مییابند و پدران و برادران خود را برای قیام تشویق مینمایند."