چکیده:
بحث از معنا، امکان، مطلوبیت، چگونگی و ضرورت علم دینی مدتی است که در جامعه ما چالشبرانگیز شده است. شاید مهمترین مشکل، شفاف نبودن بسیاری از مبانی علمشناسی و دینشناسی در این عرصه است. مثلا برخی از مخالفان علم دینی، چون ماهیت علم را در برخورداری از روش تجربی میدانند، منکر امکان علم دینیاند. یا اینکه برخی از مدافعان علم دینی گاه بر مبانی فلسفیای تکیه میزنند که علم را بیشتر، امری فرهنگی معرفی میکند تا امری معرفتی؛ و این تلقی ناخودآگاه آنها را به وادی نسبیتگرایی نزدیک میسازد. همچنین گاه دین محدود در ارزشها و یا منحصر در متون نقلی معرفی میشود.
در مقاله حاضر کوشش شده با تکیه بر برخی از مبانی برگرفته از فلسفه اسلامی، منطق و علم اصول و با نیمنگاهی به برخی از مباحث فلسفه علم و فلسفه دین، تبیینی از نوع تعامل علم و دین ارائه شود که ثمره آن تحول در علوم موجود و پدیدار شدن علمی باشد که همانقدر که متصف به «علم» بودن است، وصف «دینی» نیز داشته باشد.
بدین منظور ابتدا بحثی در باب ماهیت علم مطرح شده و از مفهوم اصیل علم (کشف واقع) در مقابل دو مفهوم مدرن و پستمدرن علم دفاع شده، سپس مفهوم «دینی» بودن مورد مداقه قرار گرفته و در نهایت تعریفی از علم دینی ارائه شده که هم حیثیت معرفتی علم را حفظ کند و هم به لحاظ مبانی، غایات و محتوا به نحو مطلوبی دینی باشد.
Discussion about issues such as meaning، possibility، desirability، nature and necessity of religious science has for some time turned into a challenging issue in our society. Probably the most important problem is lack of transparency of a number of principles of scientology and theology in this regard. For instance، some opponents of religious science reject the possibility of religious science because they maintain that science by nature is based on empirical method. On the other hand، some advocates of religious science rely on such philosophical principles that introduce science mainly as a cultural issue rather than an epistemological issue. This approach unknowingly pushes them towards relativism. Also some time religion is confined to the values or to the narrative texts. Through relying on some principles of Islamic philosophy، logic and principles of jurisprudence and also by an outlook based on issues related to philosophy of science and philosophy of religion، attempts have been made in the present paper to offer an explanation of a kind of interaction between science and religion whose result will be transformation of the existing science and emergence of a science which is as much attributed to “science” as it is described as “religious”. Thus، in the first place، the nature of science has been explained and the genuine concept of science (discovery of reality) has been defended against the modern and postmodern concepts of science. In the next place the concept of being “religious” has been analyzed and finally a definition of religious science has been offered in which the epistemological status of science is preserved and its principles، ultimate goals and content are desirably religious.