چکیده:
برخی از ویژگیهای علم اسلامی مربوط به هدف عالم، کارکرد علم و یا فرهنگ جامعه علمی است، اما این مقاله ویژگیای را که مربوط به ساختار معرفت علمی است تبیین میکند.
مدعای مقاله این است که، اولا علم به دو بخش متافیزیک و علوم جزئی تقسیم میشود و ثانیا متافیزیک نقش تعیینکننده و هویت بخش نسبت به سایر علوم دارد و ثالثا متافیزیک به دو نوع توحیدی و غیر آن تقسیم میشود، دین دارای سطوح و مراتب مختلفی است و توحید حقیقت مرکزی ادیانی است که از آنها با عنوان عام اسلام یاد میشود و بر این اساس هر گاه که علم از متافیزیک توحیدی بهرهمند باشد، هویت دینی و اسلامی پیدا میکند.
مقاله در ادامه، به برخی از مبانی معرفتشناختی علم اسلامی نظیر وحی و شهود اشاره کرده و ارتباط این منبع را با عقل و حس بازگو مینماید و از تقوی و تزکیه نیز به عنوان روش برای معرفت شهودی یاد میکند.
Some features of Islamic science are related to the objective of scientist، function of science or the culture of the scientific community. However، the main objective of the present paper is to explain a feature، which is related to the structure of scientific knowledge. The main claim of the present paper is:
1. Science is divided into two branches of metaphysics and particular science.
2. Metaphysics has a determinative and identification role for other sciences.
3. Metaphysics is divided into monotheistic and non-monotheistic branches. Religions have different levels and degrees. Monotheism is the central truth of religions، which are generally called Islam، and hence whenever science is based on monotheistic metaphysics it gains a religious and Islamic identity. Attempts have been made in the present paper also to discuss some of the epistemological principles of Islamic science such as revelation and intuition and elaborated their relations with reason and sense. Also virtue and self-purification have been mentioned as two methods for intuitional knowledge.