چکیده:
این مقاله مدلی برای زیباییشناسی اطلاعات در محیط بصریسازی اطلاعات ارائه میکند،و پاسخ به نیازی است برای پذیرش طرحهای بصریسازی نوظهور که فنون بصریسازی اطلاعات را با اصول طراحی خلاقانه در هم میآمیزد.مدل ارائه شده به فهم بهتر زیباییشناسی اطلاعات به منزلهی یک حوزهی پژوهشی مستقل در بصریسازی که به ویژه بر تجربهی زیباییشناسی،تفسیر دادهها و تعامل تأکید دارد،یاری میرساند و بر تحلیل فنون بصریسازی از نظر محتوای تفسیری دادهها و الهام در ترسیم آنها استوار است.این مدل،زیباییشناسی اطلاعات را همچون پیوندی مفهومی بین بصریسازی اطلاعات و هنر بصریسازی مینمایاند،و دربرگیرندهی حوزههای بصریسازی اجتماعی و بصریسازی محیطی است.مدل یاد شده،از این نظر منحصر به فرد است که بر زیباییشناسی به عنوان تأثیر هنری بر اجرای فنی و هدف فن بصریسازی تأکید میورزد،نه بر داوریهای زیباشناسانهی ذهنی در خصوص برونداد بصریسازی.این پژوهش چارچوبی برای فهم زیباییشناسی در بصریسازی فراهم میکند،و ایجاد راهکارهای نوین طراحی و معیارهای نقد را امکانپذیر میسازد.
خلاصه ماشینی:
"مدل ارائه شده به فهم بهتر زیباییشناسی اطلاعات به منزلهی یک حوزهی پژوهشی مستقل در بصریسازی که به ویژه بر تجربهی زیباییشناسی،تفسیر دادهها و تعامل تأکید دارد،یاری میرساند و بر تحلیل فنون بصریسازی از نظر محتوای تفسیری دادهها و الهام در ترسیم آنها استوار است.
شماری از پژوهشگران بر این باورند که ممکن است بصریسازی اطلاعات با ورود به گفتوگویی بین رشتهای3با جوامع طراحان و هنرمندان،یا برعکس،بسط بیشتری پیدا کند و به نظر ایشان فهم بهتر فنون بصریسازی اطلاعات میتواند بهگونهای مؤثر پشتیبان بیان هنری باشد.
این مدل نشانگر تأکید زیباییشناسی اطلاعات بر سه موضوع است:بازنمود دادههای انتزاعی، تدارک رابطی تعامل،و بهرهگیری از جاذبههای بصری برای جلب نظر کاربر.
بر این اساس،فنون بصریسازی اطلاعات با تمرکز درونی،عموما وجوه تعاملی دارند در حالی که آن دسته از فنونی که برای معنای بیرونی به کار میروند،اغلب آشکارا تعامل را محدود میکنند تا به جای تفسیرهای اساسا پیشبینیناپذیر کاربر از دادهها،از انتقال دیدگاه از پیش تعریفشدهی پدیدآورنده اطمینان حاصل شود.
با آنکه این رویکردها ترسیم مستقیم دادهها را ممکن میسازند،هدف اولیه از خلق این آثار درک بهتر مجموعه دادهها نیست،بلکه برونداد آن میتواند دقیقا مشابه فنون بصریسازی اطلاعات باشد که نوعا تلاشش متمرکز بر افزایش اعتبار بشر ساختهی بصری و کمک به کاربران در واکاوی الگوهای دادهای پیامرسان است.
فنون ترسیم تفسیر بیشتری را به کار میگیرد تا معنای بیرونی را به بصریسازی اطلاعات بیفزاید،یا جنبههای کارکردی در هنر بصریسازی را مد نظر قرار میدهد تا بهگونهای اثربخشتر معناهای نهفته در مجموعه دادهها را منتقل کند.
مدل ارائه شده از این نظر منحصر به فرد است که بر زیباییشناسی به عنوان میزان تأثیر هنر بر فن ترسیم یک نمونهی بصریسازی خاص تأکید میورزد."