چکیده:
نویسنده در این مقاله کوشیده است نظرات علامه شهید آیة الله مطهری(ر ه)را در محدودهی کتاب(تعلیم و تربیت در اسلام)براساس فن جذاب و کار آمد گزارشنویسی کتاب گزارش نماید.مقالهی حاضر شامل دو بخش است،در بخش نخست،نگاهی گذار به شخصیت و شأن تعلیمی و تربیتی علامه شهید آیهء الله مطهری خواهیم داشت.اگرچه این بخش خود یکی از مراحل گزارشنویسی کتبا است.و در بخش دوم ساختار،شیوهها و روشها،ادبیات و اثرات و ارزش کتاب(تعلیم و تربیت در اسلام)مورد بررسی و دقت نظر قرار گرفته است.در این کتاب پرورش عقل،تربیت عقلانی انسان،پرورش استعدادهای روحی و فکری انسان،مسئله عادت،فعل اخلاقی،نظریات معیار گرایانه،بررسی نظریه نسبیت اخلاق،پیوند عبادت با برنامه های تربیتی،انواع اخلاقی در جامعه اسلامی،کرامت نفس در قرآن و حدیث،ریشه الهامات اخلاقی،مراتب وجودی انسان و عوامل تربیت شامل تقویت اراده،عبادت،محبت،حس حقیقت جوئی،مراقبه و محاسبه،تفکر،ازدواج،جهاد و کار و تلاش مطرح گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"*اهداف نویسنده: اهداف علامه شهید آیهء الله مرتضی مطهری از تدوین کتاب تعلیم و تربیت در اسلام بدین ترتیب است: 1-تبیین صحیح اصول تعلیم و تربیت در اسلام و دعوت اسلام به تعلیم و تربیت 2-روشنسازی نقش عقل و تفکر در پیشبرد اصول تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی 3-تبیین تربیت عقلانی و بررسی موانع و چالشهای پیش روی تربیت عقلانی 4-آگاهی بخشی برنامهی اسلام در شکوفائی،رشد و پرورش استعدادهای تعلیمی و تربیتی 5-نقادی نظرات علمای غربی در خصوص تعلیم و تربیت 6-نقادی روشهای تعلیمی و تربیت در مکاتب مختلف 7-روشنسازی نقش عبادت،کرامت نفس و لذات معنوی با برنامههای تربیتی 8-تبیین سیرهی انسان ساز و الگو بخش عترت طاهرین در تعلیم و تربیت اسلامی 9-تعریف و تبیین عوامل موثر در تربیت انسان و روشنسازی حدود و نقش هر کدام.
*میزان پاسخگوئی به مقتضیات و نیازهای زمان: از آنجا که متون علوم تربیتی،روانشناسی،جامعهشناسی و علوم اجتماعی مطرح در مراکز علمی اکثرا از تراجم کتبی است که اصول مبانی و شیوهها و روشها تعلیم و تربیت غربی را مطرح ساخته و دانشجویان ما بدون هیچ تجزیه و تحلیل صحیح آموختههای خود با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی آن مطالب را بعنوان امور علمی پیگر بودهاند،علامه شهید در حجتی عالمانه به منابع اصیل تعلیم و تربیت اسلامی دست به تولیدات علمیزده و با یک نوآوری و خلاقیت مجموعه مباحث تعلیم و تربیت در اسلام را با یک روحیهی نقادانه مطرح و به ارتقاء کیفی سطح تطبیق و تجزیه مخاطبان در این موضوع پرداخته است."