خلاصه ماشینی:
"قدیمیترین مأخذی که نامی از مجلدان و صحافان برده است الفهرست ابن ندیم(متوفی 083)است که نام برخی از"مجلدان قرآن" را چنین ضبط کرده است:ابن ابی الحریش مجلد و صحاف "خزانة الحکمهء"مأمون،شفة المقراض العجینی،ابو عیسی بن شیران، (1)-الفنون الایرانیة فی المصر الاسلامی:زکی محمد حسن.
جلد روغنی که از ابداعات مکتب هرات است در دورهء صفویه و خاصه از عهد شاه طهماسب رونقی خاص یافت و بکمال رسید.
از هنرمندان عصر صفوی است و هنرهای بسیار داشته است«در نقاشی و نقاری و وصالی و فصالی و افشانگری و صحافی و مقواسازی و حکاکی و خوانتراشی و قاشقتراشی و لاجورد- شویی و سند روستراشی و سایر خوردهکاری و دیگر صنایع عدیل و نظیر» نداشته است.
و ازجمله مسیحیان عرب که در هنر تجلید و صحافی نامآور بودهاند یوحنا بن جرجس است معروف به ابن الطبله(متوفی 1551 میلادی) و توما ماردینی از راهبان دیر السیدة در مصر(متوفی 6441 میلادی) و یوحنا بن کساب خادم کلیسای دمشق(متوفی 2761 میلادی)و میخائیل مراد(متوفی 0171 میلادی1) هجوم افغانان به ایران و تخریب اصفهان،صدمات سخت و جبران- ناپذیر به فرهنگ ایرانی زد.
برخی از هنرمندان نامی اصفهان در دورههای اخیر شاگرد او بودهاند چون میرزا آقای امامی استاد جلد روغنی و قلمدان که پیشتر ازو نام بردیم.
مهمترین آنها که از شاهکارهای هنر صحافی و وصالی و متن و حاشیهسازی است قرآن مورخ 406(بنام یاقوت مستعصمی) است که در سال 2921 در زمان تولیت میرزا سعید خان مؤتمن الملک (به تصویر صفحه مراجعه شود) جلد ضربی(بیرون)کار استاد عتیقی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جلد ضربی(اندرون)کار استاد عتیقی بدست میرزا حسین صحافباشی و میرزا احمد مذهبباشی و میرزا- ابو القاسم خوشنویسباشی پس از یکسال ترمیم و وصالی و متن و حاشیه احیاء میشود1."