چکیده:
ملاصدرا برخلاف فیلسوفان پیش از خود علم را غیر از وجود ذهنی می داند. از نظر وی علم، وجودی بدون ماهیت است و وجود ذهنی سایه ای از حقیقت علم است. این تمایز، نتایج متعدد و مهمی در مسایل مربوط به علم، در فلسفه پدید آورد: در حکمت متعالیه، ذهن انسان، منفعل نیست بلکه خود صور علمی را ایجاد می کند و با آنها متحد می شود و از طرفی، نفس انسان در حصول علم با عقل فعال نیز متحد می شود، لذا تمام اقسام علم، حضوری است و حکایت آن از واقع، ناشی از تطابق عوالم هستی است.
خلاصه ماشینی:
"فهرست مطالب تفاوت علم و وجود ذهنی در معرفتشناسی ملاصدرا و بررسی نتایج آن،دکتر مرتضی شجاری 1 وجود رابط از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی،دکتر رضا اکبریان،حسین علی محمدی 27 مکانیک گالیلیهای و حرکتشناسی در فلسفهء اسلامی،سید هدایت سجادی 49 سرگذشت اثولوجیا،دکتر سید حسن احمدی،حسن عباسی حسینآبادی 81 معرفی اومانیسم در اندیشهء مارسیلیو فیچینو،دکتر احمد علی اکبر مسگری،معصومه سلیمانی 105 بررسی دیدگاههای اختلافی امام خمینی در تعلیقه برمقدمه و شرح قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی،دکتر عبد الرضا مظاهری 123 ماهیت ایمان از دیدگاه محمد غزالی،دکتر قاسم کاکایی،دکتر لاله حقیقت 145 (به تصویر صفحه مراجعه شود)(به تصویر صفحه مراجعه شود) راهنمای اشتراک فصلنامهء آینهء معرفت همراه ارجمند جهت درخواست اشتراک این نشریه بهای اشتراک را مطابق جدول زیر به حساب جاری شماره 342282555 نزد بانک تجارت شعبه دانشگاه شهید بهشتی به نام درآمدهای اختصاصی دانشگاه واریز و اصل فیش بانکی را به همراه فرم تکمیل شده زیر به نشانی تهران،بزرگراه چمران،ولنجک،دانشگاه شهید بهشتی، دانشکدهء الهیات و ادیان ارسال نمایید.
فیلسوفان مشایی هر علمی به جز علم مجرد به ذات خود را علم حصولی میدانند که با صورتهای ذهنی نزد عالم تحقق دارد،اما ملاصدرا به نکتهء مهمی اشاره میکند و آن این است که وقتی صورت علمی با نفس عالم سنجیده شود،نیاز به ایجاد صورت دیگر نیست بلکه نفس به ذات آن صورتها عالم میباشد،زیرا در غیر این صورت،تسلسل در صورتهای علمی لازم خواهد آمد: من أدرک صورة ذهنیة إنما یدرکها بعین تلک الصورة لا بصورة أخری و إلا لذهب الأمر إلی لا نهایة و لزم مع ذلک أن یجمع فی محل وحد صور متساویة فی الماهیة مختلفة بالعدد و هو محال(ملاصدرا،المبدأ و المعاد،ص 82)."