چکیده:
فتحعلی شاه در دوره فرمانرواییاش به علت علاقه به نگارگری ایران،به احیا و رونق مجدد آن پس از عصر صفویان پرداخت و سبک جدیدی از نقاشی در دوره قاجار پدید آمد که شالوده آن در دوره زندیه ریخته شده بود. تصویرهای زیادی از فتحعلی شاه قاجار با این سبک نقاشی بهجا مانده است.در کتاب رسمی موزه لوور،«سرزمین لوور»،که چند ماه پیش(2 ژوئن 2008/13 خرداد 1387)به چاپ رسیده است،تصویر فتحعلی شاه قاجار برترین تصویر موزه لوور معرفی شده است.هدف این مقاله معرفی و شناخت نقاشی قاجار و هنرمندان آن و بررسی علل انتخاب فتحعلی شاه قاجار است.
خلاصه ماشینی:
"نقاشی در این دوران کاملا جنبه درباری داشته و در دوران سلطنت وی بیشتر از هر دورانی شاه به عنوان موضوع اصلی مورد توجه قرار گرفته است و نقاشان دربار هرکدام بارها صورت فتحعلی شاه را با حالتهای مختلف موضوع نقاشیهای خود قرار دادهاند.
com) نقاشی و چهرهنگاری دوره قاجار رای مؤلفان کتاب در مورد تصویر مردان موزه لوور به فتحعلی شاه تعلق گرفته که با ریشی بلند و سیاه،تاجی جواهرنشان،بازوبند،مچبند و کمربندی همه پوشیده از نگین تکیه زده بر تخت شاهی و پشت به پنجرهای با آسمانی آبی تصویر شده است.
تصاویر دیگر چهره واقعی و تا حدودی خشن فتحعلی شاه که در تصاویر میرزا بابا و مهر علی که هر دو با عنوان نقاشباشی دربار قاجار فعالیت میکردند،به مرور این خشونت جای خود را به ظرافت میدهد.
مهر علی به طور حتم از شاگردان میرزا بابا بود و پس از او به مقام نقاشباشی دربار رسید،ولی به یقین تأثیر هنر اروپایی را بیشتر از میرزا بابا با ذوق و قریحه نگارگری ایرانی تلفیق کرده و به نوآوریهای چشمگیری دست یافته و تصویر رمانتیکی از این حکمرانی شرقی خلق کرده است.
هنر قاجار دارای شاخصههای متفاوت زیر نسبت به دورههای گذشته است: 1-پرداختن به موضوعات سنتی گذشته در قالبی جدید 2-تلفیق ذهنیت نگارگری ایران با تکنیک اروپایی 3-پرداختن به تزیینات و تجمل و نشان دادن زندگی درباری 4-پرداختن به موضوع واحد فتحعلی شاه،با الگوهای مشخص چهره در تصاویر متعدد 5-استفاده از الگوهای ثابت برای نشان دادن شکوه و اقتدار،مانند پرنده جواهرنشان،عصای مرصع،شمشیر،تاج و..."