چکیده:
رویکرد به قالی ایرانی به مثابهی یک هنر،آنچه گاه از نظرها دور مانده است ارتباط محتوای این هنر با جهان بالایی و اسطورهای و به کارگیری عناصر نمادین در این حوزه است.جهان پیرامونی که تجلی آن را به بیواسطهترین و مستقیمترین وجه در هنر و اثر قالیباف میبینیم.باتوجه به مفاهیم و تعاریفی که در حوزهی اسطوره ارایه میشود بایستی اذعان داشت که دامنهی کاربرد نماد و نشانه و اسطوره در تمامی حیطههای زندگی اجتماعی و انفرادی وارد شده است،مصداق این کاربرد را باید در ورود این عناصر به ادبیات،فلسفه،دین و مذهب و جامعهشناسی و هنر که در اینجا منظور ما هنر قالیبافی است، جستوجو کرد. بررسی ارتباط بین نقوش فرش،اسطوره و نشانهشناسی و بهرهگیری از نمادها علاوه بر آنکه غنای جایگاه نماد و نشانه را در اعصار متفاوت مشخص میسازد،همچنین بر غنای معنوی و زیبایی ظاهری فرشهای ایرانی افزوده و چهره میگشاید.در باب ارزش این مساله همینقدر بس که با روشن شدن تعاریف باطنی نقوش اسطورهای فرش ایرانی یکی پس از دیگری جذابیت و گیرایی این قالیها چند برابر میشود.بحث فرش دستباف ایرانی و اسطوره تداعی بارز خود را در نقوش فرش یادآور *این مقاله بر آن است تا حد مقدور با روجع به یافتهها و پژوهشها و مطالعات صاحبنظران فرش ایران،ارتباط نقوش و طرحهای موجود در فرش ایران با مفاهیم نمادین و سیستم نشانهشناسی و ارتباط آن با عناصر همنشینی و جانشینی را در ارتباط با فرش ایرانی مورد کنکاش قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
نماد و نشانهشناسی در فرش ایرانی محمد افروغ* چکیده د رویکرد به قالی ایرانی به مثابهی یک هنر،آنچه گاه از نظرها دور مانده است ارتباط محتوای این هنر با جهان بالایی و اسطورهای و به کارگیری عناصر نمادین در این حوزه است.
بحث فرش دستباف ایرانی و اسطوره تداعی بارز خود را در نقوش فرش یادآور *این مقاله بر آن است تا حد مقدور با روجع به یافتهها و پژوهشها و مطالعات صاحبنظران فرش ایران،ارتباط نقوش و طرحهای موجود در فرش ایران با مفاهیم نمادین و سیستم نشانهشناسی و ارتباط آن با عناصر همنشینی و جانشینی را در ارتباط با فرش ایرانی مورد کنکاش قرار دهد.
نیز از همین زمان است که با فراموش شدن ممنوعیت تصویری نقش انسان و حیوان زدن،ایرانیان در کنار این برگها و گلها،از نقشهای برگفته شده از شکار امیران یا نزاع آنان با خصم،در قالیهای خود استفاده میکنند.
اما هر کشفی میتواند،تکهای دیگر را به طرحهای فرشهای عشایری بیفزاید»(همان) در نشانهشناسی بر آن بودیم تا بهصورتی فشرده،به ارتباط میان مفاهیم اسطورهای نشانهها و نمادهای موجود در الگوها،طرحها و نقشمایههای فرش ایرانی بپردازیم،نویسنده با کاربرد اصطلاحات خاص نشانهشناسی،سعی در نشان دادن مفهوم اسطورهای مانند تکریم نسبت به روح حیوان دارد که چگونه به سمبولهایی چون سر حیوان انتقال یافته است.
این نقوش صرفا بیان مفهوم خود آن موضوع نیستند،بلکه نشانی از هویت فرهنگی بافنده دارند که نهتنها برای بافنده بلگه از گذشته و تا به امروز بهطور وسیعی از سوی مردم و فرهنگهای مختلف استفاده شده است.