چکیده:
در این مقاله سعی شده است با توجه به متون اسلامی،شیوه پرورش و آموزش معماری حکیمانه بازیابی شود.لذا با توجه به متون اسلامی،مسیری که در آیهء 164 سورهء آل عمران مشخص گردیده،بیان شده و مورد تحقیق قرار گرفته است.نخست،تعاریف واژههای آیه،تبیین و سپس با جستجو در تفاسیر و متون ادبی و عرفانی،در جهت روشنکردن ارتباط معنی این آیه با آموزش معماری تلاش شد.حاصل آنکه:برای رسیدن به حکمت؛ با پیگیری و اندیشه در آیات و نشانههای ذات و صفات خداوند که همانا غور و اندیشه در طبیعت است(سیر در آفاق)،پس از مجاورت دائم با علم موجود در طبیعت و سخنکوشی در فهم آن،نفس معمار رشد کرده و در اثر این رشد،تزکیه حاصل میشود.پس از پاک شدن دل از هر چیز،مرحلهء تعلم پدیدار میشود.ممار در این مرحله به حقیقت اشیا پی میبرد و علم و عملش حکیمانه میشود؛مانند بزرگ معمار حکیم هستی عمل میکند؛ دست خدا میشود؛کار و عملش خدایی میشود و در کارش سعی در ظهور استعدادهای طبیعت دارد.او طبیعت را نشانه و کتاب علم عالم حکیم میداند و در آن دخل بیجا نمیکند.او به جنگ با طبیعت برنمیخیزد،بلکه از طبیعت به اندازه و در جهت کمال خود و دیگران،بهرهمیگیرد.دیدن ارتباط اشیا و انسانها با هم براثر علم و به کار بستن علم در جهت ایجاد تعادل به بهترین شکل ممکن،حکمت است.
The article by focusing on Islamic texts, has tried to define the methods of training and nurturing of wise self-builders. To emphasize our point we have researched Islamic texts, especially the manner in which the Holy Qur 'an has mentioned this important factor in verse
164 of Surah Aal-e Imran. Firstly, the meanings of the words of this verse have been highlighted and then an attempt has been made to present a proper interpretation by browsing through exegeses of the Holy Qur'an, as well as through literary and Gnostic texts concerning training and nurturing. Thus, in order to reach the status of wisdom, as defined by this verse, it is essential to contemplate on the signs pertaining to the essence and characteristics of God, through deep pondering on the environment and the world of nature (Journey of the Horizons). Constant interaction with the science present in the world of nature and unsparing efforts to understand it, helps develop the spirit of the wise-builder, and this development leads to self purification. After cleansing and emptying all and everything from the heart, the second stage begins and results in enlightenment, which means the heart of the learner becomes receptive to the unraveling of the book of knowledgepresent in the world of matter. At this stage the wise self-builder developsproper cognizance of the reality of things, and his knowledge and actions become more prudent and judicious, to the extent that they could be called a reflectionof the Great Builder of the universe. He turns into the hand of God, and his works and deeds become God-oriented. In his work he strives to demonstrate his full natural abilities. He considers nature as a sign and the book of knowledge of the All-Wise, and never attempts to interfere in it. He never tries to go against the world of nature but strives to achieve full benefit for himself and for others on the path towards perfection. Thus, perception of the relationship between humans and the world of matter, and utilization of knowledge in the best possible way to create a balance, is called wisdom.
خلاصه ماشینی:
حاصل آنکه:برای رسیدن به حکمت؛ با پیگیری و اندیشه در آیات و نشانههای ذات و صفات خداوند که همانا غور و اندیشه در طبیعت است(سیر در آفاق)،پس از مجاورت دائم با علم موجود در طبیعت و سخنکوشی در فهم آن،نفس معمار رشد کرده و در اثر این رشد،تزکیه حاصل میشود.
ممار در این مرحله به حقیقت اشیا پی میبرد و علم و عملش حکیمانه میشود؛مانند بزرگ معمار حکیم هستی عمل میکند؛ دست خدا میشود؛کار و عملش خدایی میشود و در کارش سعی در ظهور استعدادهای طبیعت دارد.
اما این عدم توفیق در دیدگاه اسلامی وجود ندارد؛زیرا هم متن دست نخورده و سره باقی مانده و هم به علوم عقلی و تجربی،اعتبار درخور داده شده است.
علم ناقص نمیتواند انسان را به سمت کمال و حقیقت هدایت کند؛ چون خود فاقد کمال است و در درون خود کمال ندارد و اگر داشت،ناقص و متغیر نبود.
از اینرو سعی بر آن است تا با مطالعهء منابع اسلامی مانند قرآن،روایات و متون اندیشمندان اسلامی،بخشی از آیهء 164 سورهء آل عمران را مبنای کار قرار داده و مدلی برای پرورش معمار حکیم در سه گام،بهدست آوریم:گام نخست:«یتلوا علیهم آیته»؛گام دوم:«و یزکیهم»؛گام سوم:«و یعلمهم الکتب و الحکمه».
3اگر در پدیدهها نظر بیندازد و توجه کند،4میبیند که «عالم انباشته از علم است»(حسنزاده آمی،1381)و بر این پایه،همه چیز در نظم کامل است و تمام هستی در نظاماتی مطابق و واحد قرار دارند.
دیدن خود و دیگر موجودات در نظامات و عمل کردن بر این پایه،کار یک معمار حکیم است.