چکیده:
جامعه آرمانی یا حکومت موعود در آخرالزمان، از مفاهیم مشترکی است که مورد توجه ادیان مختلف قرار گرفته است. درباره چگونگی ظهور موعود، حکومت داری و ویژگی های آن زمان، مطالب زیادی در متون این مکاتب می توان یافت. در این میان، مکتب شیعه و یهود در این زمینه صاحب نظر بوده، از جهات مختلف، حکومت منجی موعود را مورد توجه قرار داده اند. دراین پژوهش، سعی شده است فرایند کارویژه های حکومت موعود در آینده به صورت ملموس تر و مطابق با ساختارهای امروزی بررسی شود و در ضمن، به مقایسه و تطبیق دو مکتب در این زمینه بپردازیم، تا بدین وسیله تشابهات این دو نگرش به عنوان دو مکتب الهی به شکل روشن تری بیان شود.
the ideal society or the Promised Government of the last days، is one of the common concepts that has been paid attention to by different religions. One can find a lot of subjects on the quality of the Appearance of the Promised Government ، and the specialties of that time in the text of these religions and schools. In this subject، the two schools، namely، the shii’a and Yahud، have their stands; and have studied it from different aspects. In this investigation، has been tried to check the process of the future Promised Government in more realistic form and based on today’s structures. And also we tried to compare the two schools in this regard; so that one can see the similarities between the two schools.
خلاصه ماشینی:
امیر المؤمنین علیه السّلام درباره اینکه امام مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف نظرات،قوانین و خواستهها را باقرآن منطبق میکند،میفرمایند: او خواستهها را تابع هدایت وحی میکند هنگامی که مردم هدایت را تابعهوسهای خویش قرار میدهند.
در این زمان،استیفای حقوق به طور قطعی صورت گرفته،در قضاوتها ومحاکم،دیگر امکان هیچ خطا و اشتباهی پیش نخواهد آمد؛زیرا امام خود درمیان مردم زندگی کرده و بین آنها قضاوت و داوری خواهد کرد و در این امر،متکی بر الهام و علم الهی است؛پس همانند داوود و سلیمان حکم کرده،به درخواست بینه و شاهد نیاز ندارد.
البته این امر به سبب گسترش علم و فرهنگ است؛چنانکهاز امام باقر علیه السّلام روایت شده است: هرگاه قائم ما خروج کند،دست خود را بر سر بندگان میگذارد؛پس به سببآن عقلهای ایشان را جمع میکند و خردهایشان کامل میشود.
در روایات نیز ترکیب دولت امام هدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف از پیامبران،جانشینان آنان،تقواپیشگان،صالحان روزگار،امتهای پیشین و از سران و بزرگان اصحابپیامبران معرفی شده است که میتوان در این میان نام بعضی از آنان ومسؤولیتشان را به نقل از روایات فهمید؛همچون حضرت عیسی علیه السّلام که در روایاتاز ایشان با واژههای گوناگون مانند وزیر،جانشین،فرمانده و مسؤول در حکومتیاد شده است.
آن دوران علاوه بر اینکه دوره وفور و فراوانی است،توزیع اموال نیز به گونه ایصورت میگیرد که حتی مردم برای دادن صدقه و زکات کسی را پیدا نمیکنند وهمه در بینیازی به سر میبرند؛چنان که امام باقر علیه السّلام فرمود: مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف اموال را میان مردم چنان به مساوات تقسیم میکند که دیگرمحتاجی دیده نمیشود تا به او زکات هند(مجلسی،1380 ق:ج 13،ص 84).