چکیده:
مقاله حاضر که از انگلیسی به فارسی ترجمه شده به تعریف شرایط،طبقهبندی و قوانین وقف و سابقه وقف خانواده در اسلام میپردازد و آن را قسمی از اقسام وقف برمیشمارد و به محدودیتهای اصلی وقف خانواده اشاره میکند
سپس از انجایی که در حکومتهای قبل و برخی از کشورهای عربی و اسلامی موانعی برای وقف خانواده ایجاد نمودهاند به ارائه راهکارهایی از جمله بازنویسی قوانین نوین برای وقف خانواده،جهت جلوگیری از سوءاستفاده فرصتطلبان از مقوله وقف میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"بههرحال،این نقش از پایان قرن نوزدهم تاکنون که دولتها در کشورهای مختلف مسلمان این حق را به خود دادند که امور حکومتی خود را متمرکز و وقف خانواده را ضبط و مغلی اعلام کنند،وخیمتر شده چرا که با انجام چنین کاری،دولتها امید داشتند،تمامی مشکلاتی که برای اموال وقفی در آن زمان اتفاق افتاد بود را حل خواهند کرد،ولی آنها درک نکردند که نقش قابل توجه وقف در طول قرن های گذشته،را از بین میبرند.
به عنوان نمونه،حدیث زیر نه تنها ایجاد وقف خانوادگی را مشخص میکند، بلکه قانون و مدیریت آن را نشان می دهد: ابن عمر نقل کرد:در زمان حیات پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)،عمر قسمتی 2lاز اموال خود را،یعنی باغ خرما به نام «صمغ»داد.
فراخوان قانون نوین وقف خانوادگی از نقطه نظرات فوق متوجه میشویم که هروقت سوء مدیریت یا آزاررسانی ها برای وقف خانوادگی اتفاق می افتاد،دولت یا حکومت فورا بدنبال فتوا میافتاد تا برای چنین وقفی راه و چاره حمایت از وقف خانوادگی مورد نظر حضرت پیامبر(صلی الله علیه و آله)و عامل به اصحاب و همسران وی را ضبط و یا لغو میکردند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)توصیه میشود این قانون که حق مصادره و لغو وقف خانوادگی به حکومت در تمام کشورهای مسلمان با پیروی از همان قانون میدهد، بازبینی گردد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)توصیه میشود به واقفین حق مدیریت وقف خود داده و حکومت و یا نهاد مذهبی به عنوان مجمع ناظر بتواند امنا را در صورت هرگونه سوء استفاده از اموال وقفی تنبیه نماید."