خلاصه ماشینی:
"در قرآن،هجده بار به تورات اشاره شده است و در نتیجه،این متن همواره در مجادلات اعتقادی،مورد توجه بایسته بوده است؛از دیگر سو کتب دینی مقدسی که پیدایش آنها مربوط به پس از تورات است،در قرآن ذکری از آنها نشده و این مسئله دستاویز مناسبی برای ردیهنگاران و مجادلهگران مسلمان فراهم نموده است؛زیرا این کتب را فاقد شأنی همتراز تورات میدانند؛در واقع از نظر ایشان،آثار مقدس یهودی سوای تورات،دربرگیرندهء افزودهها و حذفیات غیر مجازی است که در هستهء اصیل آیین یهود صورت پذیرفته است و بدعتهایی است که هیچیک،از چشمهء وحی نشأت نگرفته،صرفا باعث گمراهی یهود از صراط الهی است؛از اینرو ردیهنگاران شیعه نیز علیه نوشتههای پس از تورات و عملکرد یهودیان، استدلالهایی را اقامه نمودهاند.
قزوینی یزدی،استدلال البو را که بیان میکند:سندی مبنی بر اعتبار ابدی تورات و ظهور آتی مسیح وجود ندارد،مورد توجه قرار میدهد؛اگرچه از آنجا که علمای دینی یهود بر این اصول تأکید نمودهاند،اعتقاد بر آن همه همه کس واجب بوده است؛در واقع در پندار البو،صرفا سه اصل اعتقادی موجود است.
در این موارد، کاربستهایی مورد توجه قرار گرفتهاند که تورات را چون شریعی منسوخ و تحریف شده پنداشتهاند؛مسائلی نظیر اینکه: آیا یک مؤمن شیعه اجازه دارد نسخهای از تورات را در اختیار داشته باشد؟آیا این امکان هست که به منظور استنساخ،نگهداری و یا تهیه تورات،وقفی انجام شود؟آیا شیعیان باید اصل ذمه را بر اساس فقه شیعه اداره کنند و یا احکام مربوط به خود ذهیان؟ جواد عاملی(م 1181/6221)به بحث در این مسئله پرداخته است که آیا نگهداری کتب ضاله مجاز است یا خیر؟به نظر وی،این کار،جز زمانی که هدف نگارش ردیه است و قصد احتجاج در میان است،به ظاهر ممنوع است."