چکیده:
در این مقاله نخست مروری بر جایگاه و اهمیت نیازها در حوزهء روانشناسی میگردد و در ادامه با توجه به ضرورت در نظر گرفتن نیازهای معنوی در سلسلهمراتب نیازها،به بررسی اجمالی ادبیات تفکر ارزشی و نیز متون علمی موجود،در خصوص اهمیت و جایگاه نیازهای معنوی پرداخته میشود. در حوزهء معرفت دینی گسترهء نیازها از محدودهء انسان و روابطش با خود و دیگران به وسعت خدا و همهء هستی بسط مییابد.با این پیشفرض،نیازهای معنوی انسان متناظر با هرم نیازهای مازلو در پنج طبقه(نیازهای وجود،نیازهای ایمنیجویی معنوی،نیاز محبت و دوستی با خدا،نیاز کرامت نفس، نیاز خودشکوفایی معنوی و تقرب به خدا)عنوان شده است.امید است این رهیافت،بتواند دریچهء تازهای را به سوی روانشناسی مذهب بگشاید و بعد دیگری از نیازهای انسان را که به روشنی در هرم نیازهای مازلو به چشم نمیخورد،برجسته نماید.
This paper first has an overview on status and importance of needs in the field of psychology, and then due to the necessity of considering spiritual needs in needs hierarchy, deals with significance of spiritual needs on the basis of value thinking literature as well as related scholarly texts. Because of highly expansion of needs in the area "religious knowledge" beyond limit of human and his relations with self and others, in the present work, human's spiritual needs have been treated correspondent with Mazlov's needs pyramid in the form of 5 classes namely "existence needs", "spiritual safety needs", "need of love and friendship with God", "need of self-esteem", and "need of self-actualization and approach to God". Hopefully, such an approach can open a new door toward psychology of religion and highlights another dimension of human's needs not apparently considered in Mazlov's pyramid of needs.
خلاصه ماشینی:
با این پیشفرض،نیازهای معنوی انسان متناظر با هرم نیازهای مازلو در پنج طبقه(نیازهای وجود،نیازهای ایمنیجویی معنوی،نیاز محبت و دوستی با خدا،نیاز کرامت نفس، نیاز خودشکوفایی معنوی و تقرب به خدا)عنوان شده است.
محققان آزمایشات جالبی انجام دادهاند که نشان میدهد افراد علاوه بر نیازهای زیستی و روانی صرف که مربوط به جنبههای فیزیولوژیک و امور پیشپا افتادهء زندگی و عشق و ارتباط با دیگران است،از یکسری نیازهای برتر مانند نیاز به مذهب،عبادت و پرستش و ارتباط معنوی با خدا نیز برخوردار است.
نیاز به ارتباط با گذشته نیاز به پذیرش و تحمل مرگ نزدیکانب)نیازهای مربوط به دیگران: نیاز به معاشرت با دیگران نیاز به محبت و خدمت به دیگران نیاز به گذشت و چشمپوشی از خطای دیگران نیاز به تحمل مرگ و جدایی دوستانج)نیازهای مربوط به خدا: نیاز به یقین داشتن به وجود خدا نیاز به اعتقاد به اینکه خدا در کنار ماست نیاز به درک حضور خداوند نیاز به درک محبت غیر مشروط خدا نیاز به دعا در پیشگاه خدا در حق خود و دیگران نیاز به خواندن کتاب مقدس و عمل به آن نیاز به عبادت یکی از جنبههای مثبت این طبقهبندی آن است که در کنار نیازهای روانشناختی صرف،به نیازهای معنوی نیز توجه شده است.
نیاز به سپاسگزاری بودن؛از نظر کوینیگ اگر برای سلامت روانی و معنوی یک راه وجود داشته باشد،آن این است که انسان سپاسگزار باشد.
گرچه این تحلیل فرودی نمیتواند همهء جنبهها و ریشههای روانی دین و اعتقاد به خدا را در بر گیرد،ولی بخشی از آن را که در ارتباط با نیاز به ایمنیجویی انسان است، شامل میشود.