چکیده:
این پژوهش با بررسی رد پای تکنیک ساخت آینه در اشعار فارسی آغاز میشود و نشان میدهد که ابیات شاعران توانای پارسی چگونه میتوانند روشنگر تاریخ صنعت و فنآوری دورههای مختلف باشند،سپس به بررسی تاریخچهی آینههای شیشهای از صیدا در لبنان امروزی در قرون اولیه میلادی تا ونیز،در ایتالیای دورهی رنسانس و اصفهان عصر صفوی میپردازد و در ادامه،انواع آینههای شیشهای را برحسب لایههای بازتابانندهی گوناگون آنها دستهبندی میکند و نحوهی ساخت اولین گروه آینههای شیشهای وارداتی از اروپا یعنی آینههای جیوهای را با مشابهسازی یک نمونه بیان میکند،پسازآن با برشمردن تفاوتها،روش شناسایی آینههای شیشه ای را از یکدیگر توضیح میدهد و درنهایت به بررسی مختصر تنیکهای آینهکاری اجرا شده با هر نوع آینهی شیشهای اشارهی مختصری میکند.
خلاصه ماشینی:
">بررسی تکنیک ساخت آینه و آینهکاری در تزیینات معماری ایران (با نگاهی ویژه به اصفهان دوره صفوی) مسلم میش مست نهی* عباس عابد اصفهانی**چکیده: این پژوهش با بررسی رد پای تکنیک ساخت آینه در اشعار فارسی آغاز میشود و نشان میدهد که ابیات شاعران توانای پارسی چگونه میتوانند روشنگر تاریخ صنعت و فنآوری دورههای مختلف باشند،سپس به بررسی تاریخچهی آینههای شیشهای از صیدا در لبنان امروزی در قرون اولیه میلادی تا ونیز،در ایتالیای دورهی رنسانس و اصفهان عصر صفوی میپردازد و در ادامه،انواع آینههای شیشهای را برحسب لایههای بازتابانندهی گوناگون آنها دستهبندی میکند و نحوهی ساخت اولین گروه آینههای شیشهای وارداتی از اروپا یعنی آینههای جیوهای را با مشابهسازی یک نمونه بیان میکند،پسازآن با برشمردن تفاوتها،روش شناسایی آینههای شیشه ای را از یکدیگر توضیح میدهد و درنهایت به بررسی مختصر تنیکهای آینهکاری اجرا شده با هر نوع آینهی شیشهای اشارهی مختصری میکند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 11-سطح پشتی آینهء سربی با رنگ خاکستری تیره ناشی از فرایندهای تخریب محیطی روی سطح بیرونی،خطوط ظریفی دیده میشود که نشان دهندهی استفاده از فلز مذاب در ساخت این آینهها است،آینههای نقرهای عموما توسط سطحی یکدست از رنگ روغن که کاملا به لایه بازتاباننده چسبیده است،پوشانده میشوند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 23-نمونه کپبری با آینه سربی متعلق به سقف کاخ هشتبهشت اصفهان (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 24-نمونه کپبری با آینه سربی متعلق به سقف اتاق شاهنشین خانهء قدسیه اصفهاننتیجهگیری: در این مقاله پس از بررسی و اشارهی مختصر به آینه در تاریخ ادبیات پارسی از دیدگاه فنشناسی،به این نتیجه میرسیم که تغییر ساختار مادی آینههای فلزی(خصوصا آهنی)که زنگار میگرفتند و به صیقل نیاز داشتند،به آینههای شیشهای که به راحتی میشکستند،در ابیات شعرای دورههای مختلف کاملا نمایان است."