چکیده:
شناخت اندیشههای برندی در زمینهی مرمت،به عنوان یکی از مهمترین نظریهپردازان تئوری حفاظت مدرن بسیار اهمیت دارد.وی از جمله اشخاصی است که نظریات کاربردیاش خصوصا برای مرمت تزئینات و نقاشی در سراسر دنیا بسیار مورد توجه است.در ا ین مقاله که به معرفی شخصیت برندی و برخی نظریات مهماش اختصاص دارد،به مطالبی از قبیل سیر تحول تئوریهای مرمت آثار تاریخی و فرهنگی،بازشناسی دانشمندان تاثیرگذار بر آن تا پیش از برندی و در ادامه به پیگیری سرچشمهی افکار برندی در نظرات هیدگر و ریگل پرداخته شده است.همچنین به صورت تحلیلی مفاهیم اصلی و بنیادی در تفکرات این نظریهپرداز همانند فرآیند خلاق مرمت و مفهوم مرمت که کمتر شناخته شدهاند مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"وی باعث توسعهی پایهای تئوری مرمت شد و بنیانی برای وسعت یافتن مفاهیم توسط برندی گشت آرگان به عنوان یک نظریهپرداز تأکید داشت که مرمت بیش از استعداد هنری به صلاحیت تکنیکی و تاریخی به حساسیت دقیق نیاز دارد و اساس مرمت باید دیدن دوبارهی آثار هنری،توجه و کشف مجدد درون مایهی اصلی آثار باشد که برای شفاف سازی و شناسایی دقیق تاریخ انجام میشود آرگان بین دو روش مرمتی محافظه کارانه و تاریخی-هنری تفاوت قائل شده و بیان میکند:مرمت محافظه کارانه را میتوان با حفاظت یکی دانست ولی مرمت هنرمندانه را میتوان تلاشی در جهت ایجاد کیفیتهای زیبا شناسانه موضوع به حساب آورد.
»64 وی در مورد مرمت یادمانها به قوانین پیشنهادی برای مرمت آثار هنری اعم از منقول و غیر منقول اشاره میکند و این قوانین را برای آنها نیز قابل اجرا میداند،و معماری را زمانی یک اثر هنری میداند که معماری درست با همان گرایشهای غیر قابل تفکیک تاریخی و زیبا شناسی به وجود بیاید،از این رو در مرمت یادمانهای معمارانه،اشاره به در نظر گرفتن ساختار رسمی معماری در ذهن دارد که متفاوت از اثر هنری بودن آن است و در عین حال باید فضای معینی که یادمان در آن خلق شده را نیز در نظر گرفت و تأکید دارد؛یادمان و محیط که آن را در بر گرفته با هم زندگی میکنند و بنابراین جدایی ناپذیرند و پس از تشخیص جدایناپذیر بودن یادمان و محیط در برگیرنده-ی آن در راستای جابهجایی یادمان از مکانش،نتایج زیر را مطرح کرد: 1-جابهجایی یادمان و بنای دوبارهی آن در مکانی غیر از مکان خودش کاملا اشتباه است و این نادرستی در ارتباط با زیبا شناسی ماهیت تاریخی اثر،بیشتر میشود."