چکیده:
در نوشتار حاضر کوشیده شده است تا یادی از عهد اول با هدف بازگشت انسان به خویشتن
خویش و عهدشناسی توحیدی و فطریشناسی و فطرت یابی که همانا بازشناسی خود و یگانگی
با حقیقت وجودی خویشتن است، صورت پذیرد؛ بدینجهت، از دیدار نخستین و شهود اول عالم
الستی جهت مجاهده برای «شهود دوم» در پرتو ایمان و عمل صالح سخن به میان آمد و
تفسیر «عالم ذر» را با ده نظریه تفسیری پی سپری کردیم و ترابط و تعامل با «عالم
فطرت» از دیدگاه قرآن و کارکردهای اصل فطرت در حوزه های علمی و عملی نیز مورد بحث و
بررسی قرار گرفت؛ به همین دلیل، از توحید فطری، عبودیت فطری، ادراکات و گرایش های
متعالی فطری و ... براساس ماهیت و حقیقت عالم ذر و گروه ها و طیفهای مختلف، آیات
مربوط به فطرت، مورد توجه، سنجش و ارزیابی قرار گرفت که در سه فصل، فراروی
فرزانگان و فرهیختگان وادی معرفت و توحید است.
The present essay attempts to recall and reintroduce the human self and the monotheistic perception of Human beings’ innate nature (fitrat). According to this perception man human must reconsider his self to recognize reality and the oneness of himself with his existential reality. The essay also refers to the first intuition which is will lead to the second intuition in light of faith and righteous action. The interpretation of ideal world with the world of fitrat is assessed in light of ten interpretive theories. The essay consists of three parts addressing the interaction and the interconnection of the ideal world with the world of fitrat and examining the functions and applications of the principle of fitrat in scientific and practical areas from a Quranic perspective.
خلاصه ماشینی:
"محمدجواد رودگر* چکیده در نوشتار حاضر کوشیده شده است تا یادی از عهد اول با هدف بازگشت انسان به خویشتن خویش و عهدشناسی توحیدی و فطریشناسی و فطرت یابی که همانا بازشناسی خود و یگانگی با حقیقت وجودی خویشتن است، صورت پذیرد؛ بدینجهت، از دیدار نخستین و شهود اول عالم الستی جهت مجاهده برای «شهود دوم» در پرتو ایمان و عمل صالح سخن به میان آمد و تفسیر «عالم ذر» را با ده نظریه تفسیری پی سپری کردیم و ترابط و تعامل با «عالم فطرت» از دیدگاه قرآن و کارکردهای اصل فطرت در حوزه های علمی و عملی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ به همین دلیل، از توحید فطری، عبودیت فطری، ادراکات و گرایش های متعالی فطری و ..."