خلاصه ماشینی:
"ولی چنانچه میبینیم آیات قرآن کریم صریح هستند در اینکه حضرت مریم-علیها السلام-هنگام وضع حمل دور از محل همیشگی خود بوده است،و در آن هنگام کسی همراه او نبوده و او در این زمان در کنار درخت خرمای خشکی قرار داشته است.
ولی از انجیل متا برمیآید که بچه در بیت لحم در خانه یوسف نجار شوهر حضرت مریم-علیها السلام-به دنیا میآید و اولین بار ستاره شناسان از این جریان آگاه شده به زیارت و پرستش او نایل میشوند.
بلی جای این بحث خواهد بود که رحلت حضرت مریم-علیها السلام-پیش از رفع حضرت عیسی-علیه السلام-بوده یا بعد از آن؟چنانکه بعدا خواهیم گفت در انجیل یوحنا آمده:از میان زنانی که پای چوبه دار صلیب بودند یکی مریم مادر عیسی و مریم خاله عیسی که زن کلوپا بود با مریم مجدلیه ایستاده بودند.
1 دکتر عبد الحسین زرین کوب مینویسد:اینکه کلیسا از بین مجموعه تمام ادبیات مربوط به عیسی مسیح فقط آنچه را در عهد جدید آمده است مقبول خوانده و باقی را مردود و مشکوک تلقی کرده است،البته برای مورخ ادیان،قانعکننده نیست.
و همین اختلاف در میان رسولان و رهبران مسیحیت بعد از عیسی-علیه السلام-،و روی گرداندن آنان از اصول اولیه آئین حضرت مسیح نشان میدهد که آنان تا چه اندازه در ایمانشان به حضرت مسیح صادق بودهاند!!و معلوم میشود آنان که مسیحیت امروز آئین و کیش خود را از آنان اخذ کردهاند چقدر در حذف و لغو احکام و قوانین و تحریف و جعل آنها آزاد و صاحب اختیار میدانستند،و دین آسمانی مسیح را چگونه ملعبهء مقام و منصب خود قرار داده و برای اینکه عده و عدهشان را بیشتر و بهتر کنند چه اصول مهمی را زیر پا گذاشتهاند."