خلاصه ماشینی:
"وی در این کتاب،مباحثی همچون منشأ دین و ریشه دینداری و نیز تعریف دین را مطمح نظر قرار داده و تلاش دارد در مجلدات بعدی، موضوعاتی چون روششناسی مطالعات دین،رهیافتهای نظری و مسائل اجتماعی دین را به بحث و بررسی گذارد.
گفتار نخست به مرور اجمالی پیشینه مطالعات اجتماعی دین در طول تاریخ تفکر جوامع میپردازد و در این راستا مؤلف با تعریف و تبیین مفاهیمی چون اندیشه اجتماعی دین،اندیشه جامعهشناختی دین(و تمایزگذاری میان این دو با تأکید بر روشهای پوزیتیویستی مورد استفاده در نگاه جامعهشناختی)و نهایتا جامعهشناسی دین،مراحل تکوین هریک را شرح میدهد.
گفتار دوم با عنوان پیشفرضها،پس از برشمردن ویژگیهای معرفتشناختی جامعهشناسان کلاسیک،نقدهای وارد شده به نگرش کلاسیک جامعهشناسانه پیرامون دین را از جانب متفکران متأخر این حوزه مطرح میکند.
در ادامه گفتار،نویسنده در بررسی سیر تطور جامعهشناسی دین با اشاره به فاصله گرفتن این حوزه از رویکردهای اثباتی اولیه و تأکید بر روند رو به افزایش مبادلات و همکاری با دیگر حوزههای دینپژوهی،رسیدن به پختگی نسبی و اعتدال علمی را در این رشته نوید میدهد.
در گفتار اول(گفتار پنجم کتاب)با نام جایگاه و ضرورت بحث،اهمیت مطالعه منشاء دین و دینداری در حوزه جامعهشناسی دین مورد بررسی قرار گرفته است.
گفتار اول این فصل(گفتار دهم کتاب)که عنوان آن، تعریف دین به مثابه مسأله است،سیر تحولی تعریف موضوع در علم را مورد بررسی قرار داده است.
نویسنده در گفتار هفدهم با اشاره به کثرت تعاریف ارائه شده از دین و با اعتقاد به اینکه ارائه تعریفی جدید و کاملتر از دین، نیازمند مد نظر قرار دادن مسبوقات نظری این حوزه است،تعریف نظریهپردازان مختلف از دین را به بحث گذاشته است."